Recensie – Slapende Reuzen

Recensie – Slapende ReuzenSlapende reuzen by Sylvain Neuvel
Published by Karakter on May 15th 2017
Pages: 302

Als Rose Franklin op haar nieuwe fietsje vlak bij haar huis in Deadwood, South Dakota rijdt, valt ze plotseling in een enorm gat in de aarde. Ze komt bij op de bodem van een nagenoeg perfect vierkante kuil, waarvan de muren vol staan met ingewikkelde graveringen die licht geven en lijken te pulseren. Maar de brandweermannen die haar komen redden, staren naar een nog vreemder schouwspel: een klein, geschrokken meisje in de palm van een reusachtige metalen hand.

Zeventien jaar later is het mysterie van dit bizarre artefact nog altijd onopgelost; de oorsprong, de maker en het doel zijn onbekend. Uitkomsten van de koolstofdatering tarten elk geloof, het leger schrijft het ene na het andere topgeheime rapport, maar lijkt het nergens over eens te kunnen worden. Theorieën worden verzonnen en nagenoeg onmiddellijk weer verworpen. Als men geen oplossing vindt, begint men langzaam zijn belangstelling voor dit schijnbaar onoplosbare raadsel te verliezen.

Sommigen kunnen echter niet stoppen met zoeken naar antwoorden. Rose Franklin is inmiddels een hoogopgeleide natuurkundige die een topgeheim team leidt om het mysterie van de gigantische hand te ontrafelen. Maar als de stukje van de puzzel eenmaal op hun plaats liggen, zal het resultaat dan juist een middel voor eeuwige vrede of een wapen voor massavernietiging blijken te zijn?

Rose Franklin viel als klein meisje in een gigantisch gat wat later een enorme, metalen hand bleek te zijn. Zeventien jaar later is er nog niet veel veranderd, maar Rose kan het er niet bij laten zitten. Ze begint met het leiden van een onderzoeksteam en samen ontdekken ze dat de hand maar een klein deel is van een veel grotere puzzel. Ze zetten alles op alles om de puzzel compleet te maken, om te ontdekken wat deze hand te betekenen heeft voor de rest van de wereld, maar wanneer ze er steeds meer over te weten komen, neemt ook de onzekerheid toe.

Het eerste wat opvalt aan dit boek, is dat het niet geschreven is als een standaard fictieboek. Het is geschreven door middel van interviews met een onbekende interviewer en door middel van onderzoeksrapporten en opnames. Het deed mij lichtelijk denken aan Illuminae van Jay Kristoff en Amy Kaufman (op dit moment nog niet vertaald naar het Nederlands), alleen dan wat begrijpelijker. Dit is in ieder geval een hele toffe manier van een verhaal vertellen en hierdoor wordt het ook net iets interessanter.

Het hele boek draait om de vraag: wat is hier gaande? Wat heeft deze metalen hand te betekenen, die een samenstelling van metaal heeft die op aarde vrijwel niet te maken is, en die er van binnen uitziet als een perfect vierkant met verschillende tekens erin gegraveerd? Door de interviews leer je steeds meer over dit bijzondere verschijnsel, maar wordt ook steeds meer achtergehouden. Als lezer wordt het je niet makkelijk gemaakt.

Er moet wel gezegd worden dat door deze achterhoudende informatie er ook delen gemist worden in het verhaal. Hierdoor kan het als lezer ontzettend verwarrend overkomen. Zeker het laatste deel is soms wat lastig te volgen, alsof de schrijver geprobeerd heeft te veel informatie in te weinig bladzijdes te proppen. Dit is jammer, want het begin van het verhaal is heel erg tof en goed te volgen.

Er komt een deel twee en hopelijk wordt daar wat meer in duidelijk gemaakt. Het einde van deel 1 is wel spannend, dus dat geeft goede moed om door te gaan naar deel twee. Hopelijk houdt dat deel iets beter vast en wordt daarin het een en ander duidelijk, want dat is wel nodig om deze serie tot een slaging te brengen.