Recensie – Siren

Recensie – SirenSiren by Kiera Cass
Published by Best of YA on October 14th 2016
Pages: 256

Jaren geleden werd Kahlen door de Oceaan gered toen ze bijna verdronk. In ruil voor haar leven, is ze sinds die tijd een sirene; ze gebruikt haar stem om ontelbare vreemdelingen de diepte in te lokken. Ook al kan één woord uit Kahlens mond dodelijk zijn, toch besteedt ze haar tijd het liefste aan land, waar ze kijkt naar de mensen en verlangt naar de dag waarop ze weer mag spreken en lachen.
Kahlen ondergaat haar vonnis in eenzaamheid… tot ze Akinli ontmoet. Hij is knap, zorgzaam en aardig. Akinli is alles waar Kahlen ooit van heeft gedroomd. Ze kan niet met hem praten, maar toch ontstaat er iets wat ze allebei niet kunnen ontkennen.
Verliefd worden op een mens breekt alle regels van de Oceaan. Maar voor de eerste keer in een leven waarin ze zich altijd aan de regels hield, is ze vastbesloten om haar hart te volgen.

siren

Siren

Kiera Cass

Best of YA

oktober 2016

256 bladzijden

9789000353149

goodreads_icon_1000x1000-cf46cafc8bd1a9a58b2980c07c96ecd5

Ik las, zoals de meesten van jullie, eerst de volledige De Selectie-reeks voordat ik begon aan Kiera Cass’ nieuwe boek, Siren. Ik was niet helemaal tevreden over De Selectie, maar wel over de schrijfstijl van Kiera Cass. Vandaar dat ik bijna een gat in de lucht sprong toen ik weet kreeg van het bestaan van Siren en bijna flauwviel toen ik Siren in handen had (dankjewel, Best Of YA! <3). En dit was niet eens zo heel erg overdreven, om eerlijk te zijn!

Het boek begint naar mijn mening een beetje vreemd: je leest een soort proloog en daarna gaat het verhaal 80 jaar later verder. Dit was voor mij even wennen, linkjes leggen, maar ergens vond ik dit ook wel heel erg tof. Je wordt meteen in het diepe gegooid (ha, ha). Kahlen is misschien een wat verlegen karakter naar andere personages toe, maar naar de lezer toe is ze erg openhartig. Hierdoor lees je heerlijk door het boek heen.

Het verhaal is aardig hedendaags, maar heeft toch een soort fantasy/sprookjesachtige twist in zich. Ik heb namelijk nog nooit echt nagedacht of Sirenes echt bestaan… Maar zodra je het boek leest en merkt hoe de verhoudingen liggen met Oceaan, misschien een beetje vergelijkbaar met Moeder Aarde, was het voor mij wel duidelijk dat dit echt fictie is. Toch? 😉

Zoals ook bij De Selectie, is Kiera Cass’ schrijfstijl heel fijn. Ze schrijft haar verhalen met een soort verslavingseffect, alsof je aan de woorden en zinnen gekluisterd zit. Ik wilde alleen maar doorlezen! Maar naast deze fijne schrijfstijl, weet Cass ook nog eens levendige personages te creëren waar je stiekem een beetje van gaat houden.

Siren is zeker een aanrader, ook als je De Selectie niet leuk vond. Velen vonden America en Eadlyn geen fijne personages, maar Kahlen is wel heel fijn om te volgen. Ik ben blij dat ik Siren heb gelezen en nu kan ik niet wachten op boeken die hierna nog volgen van Kiera Cass, want ik verwacht dat ze de fouten van De Selectie ondertussen in heeft gezien!

4 sterren