Recensie – Schim & Schaduw

Recensie – Schim & SchaduwSchim en Schaduw by Leigh Bardugo, Sandra C. Hessels
Published by Blossom Books on May 1th 2014
Pages: 352

Het ooit zo rijke Ravka wordt sinds tientallen jaren in tweeën gedeeld door de Schaduwvlakte; een ondoorgrondelijke duisternis, vergeven van monsters die teren op mensenvlees. Het lot van het land is onzeker.
Alina Starkov is nooit ergens goed in geweest. Maar als haar regiment wordt aangevallen en haar beste vriend zwaargewond raakt, ontwaakt er bij Alina een onbekende kracht die zijn leven redt. Een kracht die het door oorlog getergde koninkrijk voor eens en altijd kan bevrijden. Alina moet alles achterlaten en wordt meegevoerd naar het hof, waar ze getraind zal worden tot lid van de Grisha: het magische elitekorps dat wordt geleid door de mysterieuze Duisterling.
Alina moet de geheimen van de Grisha leren doorgronden nu de toekomst van Ravka in haar handen ligt. In de dreigende duisternis leert Alina niet alleen haar kracht beheersen, maar leert ze ook een kant van zichzelf kennen die ze misschien liever nooit had ontdekt.

Voordat ik begin met de inhoud van het boek, wil ik graag even een minuut stilte voor deze práchtige cover! Ik kan echt niet ophouden met staren naar dit prachtige boek, wat mooi gemaakt! En dan sla je hem open en dan… Heeft het boek een kaart!! Yay! Ik was meteen fan!

Toen ik begon in het boek, was ik binnen no-time al op bladzijde 100. Hij vliegt van start en het begin is daarmee ook heel erg sterk. Daar komt bij dat Bardugo een hele fijne manier van schrijven heeft, waardoor je niet eens meer in de gaten hebt dat je een boek aan het lezen bent, maar eerder alsof je een film aan het kijken bent. Laten dat nou net mijn favoriete aspecten zijn van een goed boek!

De personages zijn mooi gekozen. Alina is wel weer een beetje standaard, klein meisje met hele grote krachten, zij kan alles veranderen, etc. Maar dit boek bezit daarnaast niet één, maar twee extreem leuke boys. Mal is haar veilige haven, lieve jongen die voor haar door het vuur zou gaan. De Duisterling is een ware bad boy die haar koste wat kost in zijn bezit wil hebben, omdat hij van haar houdt (of toch niet?!). Ben ik de enige die hier de opzet van Vrees Me in hoort? Misschien wel.

De wereld is fantastisch. Ik voelde de hele tijd een beetje een Russische sfeer door het boek heen kruipen en aangezien ik weg ben van oud Rusland, was dit erg fijn lezen. Ook het concept van de Duistere Vlakte en de verschillende landen vond ik erg leuk! Het enige wat ik minder vond, waren een aantal gebeurtenissen. Soms vond ik het wel erg cliché, typisch Young Adult-gebeurtenissen en ik hou juist zo van originele verhalen! Waarom?!

En dan het einde… Ik zag het in ieder geval niet aankomen, die plottwist, maar het heeft me zeker nieuwsgierig gemaakt naar het tweede deel! Dit boek was erg goed, ik heb er echt van genoten!