Recensie – Schijnbewegingen

Recensie – SchijnbewegingenSchijnbewegingen by Floortje Zwigtman
Published by Luitingh-Sijthoff on January 1st 2015
Pages: 509

1894. Adrian Mayfield is zestien jaar en ontevreden met zijn leven en zijn suffe baantje bij Victor Procopius' Herenmodepaleis. Waneer hij op straat komt te staan, begint hij aan een zwerftocht door Londen, op zoek naar zijn dromen, de Grote Liefde en het Grote Geld. Maar dat valt nog niet mee als je voor een penny geboren bent en ook nog eens op mannen valt. Aan alle dromen blijkt een prijskaartje te hangen, maar soms is de prijs wel erg hoog...

Ik mocht de omnibus van De Groene Bloem-trilogie lezen via uitgeverij Luitingh Sijthoff! Deze dikke pil (ruim 1600) bladzijden lag al een tijdje onaangeraakt op mijn bureau, zo angstaanjagend als hij is. Ik besloot er maar aan te beginnen in de vakantie, zodat ik hem niet heel de tijd mee naar school hoefde te slepen. Deze recensie gaat dus over het eerste deel van de trilogie.

Een Groene Bloem 2 Een Groene Bloem 3

Het begin van het boek vond ik práchtig! Mijn Goodreads-updates zijn ook erg lovend aan het begin, want ik vond het fantastisch. Ik kwam er wat traag doorheen, maar de wereld die Zwigtman creëert is zo bijzonder en mooi, dat ik wel door moest lezen! Dit kan natuurlijk goed met elkaar te maken hebben. Maar vanaf een bladzijde of 250/300 werd het trager en saaier en pas in de laatste 50 bladzijden van het boek werd het weer zo mooi als het begin. Dit vond ik erg jammer, want hierdoor duurde het heel lang voor ik het boek uitgelezen had. Er miste een goede dot spanning en ook al merkte ik dat de schrijfster dit er wel in probeerde te verwerken, toch vind ik dat dit niet goed is gelukt.

Er zijn een heleboel personages in het boek. Zoveel dat het soms lastig was om uit elkaar te houden wie wie was. Bijna elk personage heeft zijn naam en daarnaast nog een bijnaam, wat het nog iets ingewikkelder maakte. Ik heb vaak genoeg moeten teruglezen om te kijken over wie het stuk ook al weer ging. Ik vond Adrian (de hoofdrolspeler) en Vincent (een andere grote rol in het verhaal) erg leuke personages. Vincent is mysterieus en je weet niet wat er in zijn hoofd omgaat en Adrian is onhandig, lief en enorm naïef, maar op zo’n manier dat je het nog kan begrijpen ook. Ik zou dezelfde naïeve stappen ondernemen als ik in zijn schoenen zou staan.

Er zijn wat seksueel getinte scènes in het boek, maar deze werden net iets te kort beschreven. Dit veroorzaakte verwarring, omdat ik niet wist wat er nu precies gebeurd is. Ik vind het ook niet fijn als alles letterlijk wordt beschreven, maar deze scènes waren net iets te terughoudend geschreven. Dat is zonde.

Het einde van het verhaal was goed, fantastisch zelfs, maar helaas wist ik al lang wat er zou gebeuren door een spoiler. Mensen die de omnibus hebben, zullen me misschien begrijpen. Het boek wordt gezien als een jeugdroman, maar dit vond ik een beetje vreemd. Ik denk dat het voor de meeste jeugd nog veel te moeilijk zal zijn (bij jeugd zie ik mensen onder de 18 jaar, maar het taalgebruik is soms erg lastig).

Ik vond dit boek vermakelijk, met een aantal minpunten. Ik hoop dat deel twee en deel drie me meer weten te verrassen!