Recensie – Schaduwzwart

Recensie – SchaduwzwartSchaduwzwart by Sebastien de Castell
Published by Meis & Maas on March 20th 2018
Pages: 328

Na het overweldigende eerste deel, verschijnt nu het tweede deel uit de magische Spellslinger-serie.

Vier maanden nadat Kellen zijn bevolking is ontvlucht, blijkt hij nog slechter te zijn in overleven als vogelvrijverklaarde dan als magiër. En dat zijn enige bondgenoten een opschepperige kaartspeler en een stelende eekhoornkat zijn, helpt ook niet al mee.

Dan ontmoet hij Seneira, een geblinddoekt meisje dat niet blind is. Haar geheimen betrekken Kellen bij een samenzwering van magie, chantage en moord. Het is aan Kellen om de magiër te vinden die verantwoordelijk is voor de slachtoffers van deze mystieke plaag, beter bekend als het schaduwzwart... Kan hij op zijn verstand vertrouwen om in leven te blijven in het land van de Zeven Zanden?

Schaduwzwart is het tweede deel in de Spellslinger-serie, het vervolg op Vogelvrij. Het eerste deel was al fenomenaal, dus de verwachtingen voor dit tweede deel waren erg hoog. Kellen, Reichis en Ferius gaan verder met hun avontuur nadat Kellen vogelvrij is verklaard. Dit tweede deel volgt hen op hun reis rond de ‘vrijheid’ van Kellen en zijn ziekte.

Wat al geweldig was aan Vogelvrij, is de wereld die Sebastien de Castell heeft geschapen. De wereld is zo uniek, zo nieuw, maar toch ook weer heel herkenbaar. Het verhaal is wat dat betreft niet overduidelijk één genre: het heeft enorm veel magie in zich, maar het heeft niet de reguliere fantasy-vibe. Dat is voor een niet-zo-fantasylezer als ik enorm fijn, maar voor een enorme fantasy-lezer ook. Het is iets wat ik niet goed kan beschrijven, maar wat je absoluut moet ervaren.

De humor in dit verhaal is weer on-point. Ik lag bij deel 1 al helemaal dubbel van het lachen en ook in dit verhaal ontbreken de grappen niet. Ferius en Reichis zijn fantastische karakters en ze komen dit deel nog meer uit hun verf, net als de nieuwe karakters die geïntroduceerd worden. Sebastien weet precies wat hij doet en dat merk je door het hele verhaal heen.

Schaduwzwart is duisterder dan het eerste deel, maar heeft daardoor ook meer gevoel. Je wordt echt dit verhaal ingezogen en het laat je niet meer los tot de laatste bladzijde. Het is spannend, magisch en interessant, een heerlijk verhaal om bij weg te dromen. Zeker geen inzakker, dit tweede deel, dus vond je Vogelvrij goed, dan zal je dit deel ook adembenemend vinden. Héérlijk!

Deze recensie is onderdeel van een blogtour. Gisteren kon je de recensie van Freya op Fantasy Wereld vinden, morgen staat de recensie én nog iets veel leukers klaar bij Chantal van Magic Of Books