Recensie – Samensmelting

Recensie – SamensmeltingSamensmelting by Veronica Roth, Maria Postema
Published by Van Goor on February 26th 2014
Pages: 378

Wat als je hele wereld een leugen was?Wat als een enkele keuze alles veranderde?Wat als liefde en loyaliteit je dingen liet doen die je nooit verwacht had?
Veronica Roth’s Divergent-trilogie begon met Inwijding en Opstand. Het explosieve slot Divergent 3 – Samensmelting onthult de geheimen van de dystopische wereld.

Ohyeah, deel 3 van Divergent is uitgekomen en ik had het geluk hem al héél snel te kunnen lezen. Ik kon niet wachten om verder te gaan waar Tris, Tobias en de rest waren gebleven. Het is en blijft toch een bijzondere boekenreeks en het leek me aan de ene kant fantastisch om hem af te sluiten, maar aan de andere kant ook vreselijk moeilijk. Lees hier wat ik van het boek vond.

Wat een gewéldige uitleg op bol.com. Maar het geeft wel precies aan hoe ik het boek begon, ik had vragen, héél veel vragen. Als ze meer hadden verteld in de samenvatting op bol.com, hadden ze denk ik al veel verklapt, want er gebeurt niet zo heel veel eigenlijk. Misschien zeg ik nu wel iets heel fouts, maar ik vond het boek soms zelfs een beetje saai. In het middenstuk zijn ze steeds maar met hetzelfde bezig en ik ben gewoon begonnen in een ander boek (Het Donkere Paradijs van Patrick Ness), omdat ik niet door Samensmelting heen kwam.

Er gebeuren ook heus wel bijzondere dingen. Het begin weet ik al niet eens meer goed, dus ik denk dat ik dat ook niet zo bijzonder vond. Een paar grote gebeurtenissen weet ik nog, die waren mooi omschreven. Maar Roth liet naar mijn mening punten liggen bij de kleinere gebeurtenissen, die ze niet goed omschreef.

Het boek is geschreven vanuit twee perspectieven: die van Tris en die van Tobias. Dat is dan weer wel een hele goede aanvulling geweest vind ik, want als ze dat niet had gedaan, was ik bang dat ik het boek gewoon ongelezen had weggelegd. Het is leuk om nu ook eens te weten hoe Tobias zich voelde al die tijd. Het enige nadeel vond ik dat ik hierdoor wel snel de draad kwijtraakte en moest terugbladeren om te kijken of Tobias of Tris nu aan het woord was.

En dan het einde. Het enige in het boek wat me echt boeide, omdat mijn vriendin het al voorgezegd had (grr..) en ik dus wel wist dat het einde de moeite waard was. Ik zal niets verklappen, maar blijf lezen! De laatste bladzijden waren dan wel weer jammer. Het is naar mijn mening te simpel geëindigd. Misschien komt er een vervolg. Of een spin-off. Ik weet het niet. Maar het einde was te simpel, ik heb nog zoveel vragen!