Recensie – Sakura Blossom

Recensie – Sakura BlossomSakura Blossom by Lotte van den Noort
Published by Brave New Books on March 24th 2016
Pages: 273

Nadat Bryn Avans plotseling haar ouders verliest, staat haar wereld op zijn kop. Vooral omdat ze niet eens de tijd krijgt het verlies te verwerken. Haar peettante – waarmee ze nooit een goede band heeft gehad – eist dat ze bij haar komt wonen. Na lang protesteren, krijgt Bryn een ultimatum in de schoot geworpen. Of ze bewijst dat ze voor zichzelf kan zorgen, of ze moet intrekken bij haar peettante. Bryn heeft haar keuze snel gemaakt en besluit te zoeken naar een adres waar ze een maand kan verblijven. Echter had ze nooit verwacht dat ze terecht zou komen in een reusachtig landhuis met vier jonge, Japanse mannen. Algauw komt Bryn erachter dat ze alle vier een geheim met zich meedragen en dat ze elk hun reden hebben om daar te zijn. Niet alleen leert Bryn het verlies van haar ouders te verwerken, maar ook om voor zichzelf te zorgen in een landhuis waar testosteron in de lucht lijkt te hangen.

Ik mocht dit prachtige boek lezen als recensie-exemplaar van de schrijfster, Lotte van den Noort. Lotte is nog relatief jong (ze is 20 jaar op dit moment) en ze publiceert haar boeken zelf. Ik vind dit zó ontzettend knap en toen ik haar berichtje in de YA-facebookgroep zag, heb ik haar meteen een berichtje gestuurd of ik haar kon helpen met haar boek. Ik kon haar helpen door het boek te lezen en een eerlijke recensie te schrijven, dus bij deze!

De flaptekst geeft nog weinig weg van het boek. Ik had hem gelezen en toen ik het boek begon, wist ik nog steeds niet zo goed waar het over zou gaan. Wat gaat er gebeuren met de jongens? Wie zijn ze eigenlijk? En wat wil Bryn van ze? Het was me allemaal nog een beetje vaag. Maar vanaf het moment dat ik de eerste woorden las, was ik meteen verkocht en sleurde Lotte me mee in de wereld van de Japanse Goddelijke mannen <3

Het viel me eerst wel zwaar, vier hele knappe, leuke jongens die als een blok voor Bryn vallen. Is dit wel realistisch? Gelukkig kom je er gaandeweg in het boek achter hoe de relatie tussen Bryn en elke jongen in elkaar zit. Er blijven alleen twee jongens over, maar Bryn heeft haar keuze klaar. Ik ook, helaas koos ik voor de ander. Ik kan helaas nog weinig zeggen over de jongens in detail, omdat ik bang ben dat ik iets voor jullie verklap. Maar geloof me als ik zeg dat er voor elk wat wils rondloopt in het Japanse gezelschap!

De Japanse invloeden zijn heel leuk gedaan. Het hele boek ademt Japan uit en er zijn veel Japanse woorden, rituelen en symbolen in het verhaal verwerkt. Je merkt meteen dat de schrijfster goed onderzoek heeft gedaan. Bryn vindt het aan het begin ook nog een beetje vreemd, maar je merkt dat ook zij steeds meer in de Japanse cultuur rolt. Sowieso is Bryn enorm nieuwsgierig, net als ik, dus ik kon me goed identificeren met haar. Ze is heel lief en ik dacht vaak hetzelfde als wat zij dacht.

Wat ik wel een beetje vreemd vond, was dat het héél snel gaat. Het hele boek speelt zich in een maand tijd af, maar de emoties die de personages naar elkaar laten zien zijn zo heftig, dat het lijkt of ze elkaar al jaren kennen. Dit was ook voor mij zo, hoor. Ik was meteen vergroeid met de jongens. Het ligt er maar net aan hoe je connect met de karakters eigenlijk, maar toen ik even realistisch ging nadenken, was het best een beetje snel. Maar ach. Ik kan niet zonder Nakatsu, Rui, Kyo en Mikio. Deze jongens zijn allemaal zo uniek en hebben hun eigen problemen, dat ik me voor kan stellen dat Bryn niet kan kiezen. Heerlijk.