Recensie – S.T.A.G.S. [Blogtour]

Recensie – S.T.A.G.S. [Blogtour]S.T.A.G.S by M.A. Bennett
on October 27th 2017
Pages: 370

Negen studenten. Drie bloederige sporten. Een dodelijk weekend.

Greer studeert aan St. Aidan the Great School (S.T.A.G.S.), een privéschool waar tradities hoog in het vaandel staan. Greer is een buitenbeentje. Totdat ze samen met twee andere scholieren wordt uitgenodigd voor een weekend weg met de Medievals: de elite-club van de school. Het weekend belooft er een te worden waarin bloedsport centraal staat. Wat Greer en de andere genodigden niet weten is dat de Medievals liever op hen jagen dan op dieren…

Een YA-trhiller van wereldformaat voor de fans van The Hunger Games en Looking for Alaska.

Greer zit op een speciale school, STAGS. STAGS is een rijkeluischool die wel wat weg heeft van de Middeleeuwen, vandaar dat het populaire groepje op de school ook de Middeleeuwers genoemd wordt. Greer heeft eigenlijk geen behoefte om bij de Middeleeuwers te horen: ze zijn snobs en doen alsof de hele school van hen is. Ergens is dat ook nog zo, want Henry, de opper-Middeleeuwer, is met zijn familie onlosmakelijk verbonden met de school. Het komt dus als een grote verrassing wanneer Greer wordt uitgenodigd door Henry en de Middeleeuwers voor hun jaarlijkse jagen, schieten, vissen-weekend in de vakantie. Misschien kijkt ze er niet naar uit, maar hoe dit weekend afloopt, had ze nooit kunnen bedenken.

De slogan van dit boek (Negen studenten. Drie bloederige sporten. Een dodelijk weekend.) klinkt ontzettend tof. Dit maakt ook dat dit boek meteen van de plank springt, samen met de bijzondere, opvallende cover. Het klinkt als een spannende YA-thriller met bloed, moord en angst, perfect voor Halloween.

Helaas viel dat een beetje tegen. Je merkt tijdens het lezen van het begin van het verhaal dat Bennett echt haar best doet om de spanning in het verhaal te krijgen, maar dat komt niet helemaal over. Het verhaal is vooral heel erg voorspelbaar en het liep wat mij betreft steeds een beetje achter de feiten aan. Dat is jammer, want het boek heeft ontzettend veel potentie. De eerste helft van het boek was een beetje slapjes, nodigde niet helemaal uit om door te lezen en gaf de lezer iets te veel ruimte om te wennen aan Greer.

Want ja, ik moest ontzettend wennen aan haar. Greer is stoer, maar verlegen en heeft geen behoefte aan veel contact. Tóch gaat ze mee naar het weekend op Longcross, het landgoed van Henry’s familie. Als je een beetje aan Greer gewend bent, is ze op zich een prima meisje. Het enige waar ik me ontzettend aan stoorde, waren de referenties naar films die letterlijk elke paar bladzijden weer terugkwamen. Ik houd best wel van een film op zijn tijd, maar ik ben geen filmfreak en ik kende de helft van de films niet waar ze het over had. Dat vond ik erg jammer.

Máár, dit is zeker geen negatieve recensie. Want als je door die eerste helft heen bent (zelfs al kost het wat moeite), dan word je rijkelijk beloond. Al blijft het verhaal nog redelijk voorspelbaar, de spanning komt eindelijk écht in het boek. Ik heb de hele tweede helft op het puntje van mijn stoel gezeten en ik wilde alleen maar weten hoe het af zou lopen (al had ik dat dus aardig goed voorspeld…). Het boek is bijna op te delen in twee verhalen: het eerste is wat minder, het tweede is wat meer. Samen vormt dat een mooie, gulden middenweg.

S.T.A.G.S. is wat mij betreft een unieke YA-thriller. Het is voorspelbaar, maar tóch weet het verhaal je uit eindelijk te pakken. Ik hoorde ergens dat hier een serie van is gemaakt of van wordt gemaakt en ik denk dat dat veel beter gaat werken dan zo op papier. Er misten hier en daar wat kleine dingen om het verhaal fantastisch te maken, maar echt spijt heb ik niet van dit boek. Ik denk dat het me in ieder geval nog lang bij gaat blijven!

De blogtour gaat morgen verder op de website van Melissa van Melissa’s Bookword