Recensie – Royals

Recensie – RoyalsRoyals by Rachel Hawkins
Published by Van Goor on July 5th 2018
Pages: 272

Daisy Winters is dol op scifi, heeft een bijbaantje bij Walmart, houdt ervan haar haar in knalkleuren te verven en ze heeft een perfecte oudere zus die op het punt staat zich te verloven met de Schotse kroonprins Alex. Daisy heeft absoluut geen zin in een leven in de spotlights, maar door toedoen van de tabloids wordt ze gedwongen samen met haar zus de zomer door te brengen aan het Schotse hof.

Daisy vertrekt met grote tegenzin en hoewel ze haar best doet om uit de problemen te blijven, raakt ze al snel verstrikt in allerlei onhandige situaties. Onder de hoede van Miles, de megasnobistische vriend van de jongere broer van de kroonprins, moet ze leren om zich volgens de koninklijke norm te gedragen. Dat gaat alleen niet zo makkelijk als diezelfde jongere broer overal waar hij komt voor een schandaal zorgt en Daisy erin meesleurt. Terwijl ze zich zo goed mogelijk probeert te redden, worden de verwikkelingen alleen maar groter als ze het ene koninklijke geheim na het andere ontdekt

Daisy had er helemaal niet om gevraagd: een zus (Ellie) die verloofd raakt met de Schotse kroonprins Alexander. Waar Daisy al helemaal niet om had gevraagd, waren de gelogen ‘feitjes’ over haar op verschillende blogs, als zijnde ‘de zus van de nieuwe prinses’. Maar ze kreeg het wel, en daarom wordt ze gedwongen haar zomer aan het Schotse hof door te brengen met mensen die ze helemaal niet kent en eigenlijk ook niet wil leren kennen. Zodra ze daar is, kan ze niet om de geruchten heen en wordt ze er steeds meer ingezogen: het koningshuis van Schotland is zo netjes nog niet…

Mag ik een klein applausje voor het feit dat er een zogenaamd ‘prinsessen-boek’ is geschreven waarin de hoofdpersoon NIET de naïeve en slappe prinses is of wordt? Dank u zeer. Royals is wat dat betreft een geheel nieuwe kijk in het YA-genre, het zusje van de nieuwe prinses wordt geïntroduceerd en oh man, ze had dit zelf helemaal niet voor ogen. Gelukkig is Daisy een stoer en herkenbaar personage, dus al snel pak je als lezer haar draad op en leef je met haar mee terwijl ze haar zomer aan het – toch niet zo verkeerde – Schotse hof doorbrengt.

Deze dunne YA-roman is precies wat je er van verwacht: het is luchtig, het leest snel, het is romantisch (maar niet zoetsappig of mierzoet!) en het is eigenlijk ontzettend grappig. De vooroordelen bij zo’n roze cover zijn al vaak dat het kinderlijk is, of over-romantisch, of allebei. In ieder geval lijkt het niets voor stoere chicks die normaal alleen over bad-ass fantasy vrouwen lezen. Niets is minder waar! Dit verhaal is grappig, stoer en ja, ook een tikkeltje schattig. Maar dat maakt het eigenlijk nou net zo leuk.

Hawkins weet precies hoe ze dit verhaal moet brengen, want niets is te veel en er mist ook geen informatie. De geïntroduceerde personages hebben allemaal een levendig beeld en hebben allemaal een taak in het verhaal. Ze weet zelfs het plot zo te schrijven dat je misschien nog verrast bent door wat er gaat komen. Het leest in ieder geval zo fijn weg dat je dit boek makkelijk binnen één of meerdere dagen uit kan lezen.

Zelfs met een paar kritische vooroordelen toen dit boek in de winkels lag, kan er niet anders gezegd worden dat dit boek niet mag ontbreken in je koffer voor de vakantie of voor de start van het nieuwe schooljaar. Dit is absolute ontspanning, niet meer en niet minder. Het verhaal geeft je een grote glimlach en een groot verlangen naar Schotland (en eigenlijk ook naar een bepaald persoon uit het boek, maar ik zeg niets!). Zeker een must read voor de YA-lezer, óók als je De Selectie maar niets vond!