Recensie – Rood

Recensie – RoodRood by Pierce Brown
Published by Luitingh-Sijthoff on June 17th 2016
Pages: 447

Darrow is een Rode, een lid van de laagste kaste in de kleurgeoriënteerde maatschappij van de toekomst. Net als zijn mede-Roden werkt hij de hele dag diep onder de grond, overtuigd dat hij en zijn medemensen de oppervlakte van Mars leefbaar maken voor toekomstige generaties. Een lot waar Darrow vrede mee heeft gesloten, wetende dat zijn bloed en zweet ooit zal resulteren in een betere wereld voor zijn kinderen.
Maar Darrow en zijn soort zijn verraden. Al snel komt hij erachter dat de mensheid de oppervlakte van Mars al generaties geleden heeft bereikt. Uitgestrekte steden en rijk begroeide velden strekken zich uit over het landschap. Darrow - en alle Roden net als hij - zijn niets meer dan slaven voor de decadente heersende klasse.
Geïnspireerd door een verlangen naar gerechtigheid, en gedreven door herinneringen aan een verloren liefde, offert Darrow alles op om het legendarische Instituut te infiltreren, een proefterrein voor de dominante Gouden kaste waar de nieuwe generatie van menselijke opperheren strijden om macht. Darrow wordt gedwongen te strijden voor zijn eigen leven en de toekomst van de beschaafde wereld tegen de beste en meest genadeloze leden van de heersende klasse van de maatschappij. Hij zal voor niets of niemand stoppen om zijn vijanden te verslaan... zelfs niet als dat betekent dat hij een van hen moet worden.

Ik mocht dit bijzondere boek lezen als recensie-exemplaar van uitgeverij Luitingh-Sijthoff, dus bij deze wil ik jullie heel erg bedanken!

Ik begon dit boek al met torenhoge verwachtingen, want al heel veel mensen in mijn omgeving hadden dit boek al gelezen en zij waren laaiend enthousiast, dus ik kon niet anders dan benieuwd zijn!

Sowieso kan ik als eerste zeggen dat ik het plot heel tof vind. Het heeft een goede gelijkenis met The Hunger Games, maar Pierce Brown heeft echt zijn eigen, originele verhaal weten te maken. Het hele Kasten-systeem met de kleuren is gaaf gedaan en het deed me een beetje denken aan De Selectie, aangezien daar het land hetzelfde is verdeeld. MAAR: wat ze in al deze boeken niet hebben, zijn andere planeten! Nu moet ik bekennen dat ik hoopte op meer Sci-Fi invloeden, maar het boek is voor het overgrote deel fantasy en daar was ik een beetje teleurgesteld over.

Ik had verwacht door dit boek heen te vliegen, maar het eerste 40% van het boek had ik hier toch wat moeite mee. Pas bijna op de helft van het boek kreeg ik de smaak te pakken en wat was het goed! Dus mocht je wat problemen ervaren aan het begin van het boek: geef de moed niet op!

Darrow is echt een bijzonder personage. Sowieso is het leuk om eens een dystopisch of fansasy verhaal te lezen vanuit een jongens-perspectief, maar Darrow is geen gewone jongen. Hij is pas 16, maar heeft de ziel van een man van 40. Hij is stoer, maar ook kwetsbaar. En bovenalles is hij trouw en loyaal, alleen heeft hij problemen met de goede en de slechte kant onderscheiden. Dat maakt hem erg geloofwaardig en vooral zichzelf. Darrow heeft een plekje in mijn hart veroverd!

Ik zou graag meer willen vertellen over de andere personages, maar bij elke naam die ik zeg ben ik bang iets te verklappen over het boek. Want Brown is niet alleen een meester in het schrijven van zijn verhaal, hij is koning van de plottwists. Als je net gewend bent aan een bepaalde setting, berg je dan maar, want hij heeft altijd een verandering in petto. Hierdoor ging het boek absoluut niet vervelen en zat ik vaak op het puntje van mijn stoel!

Doordat het begin een beetje tegenviel, had ik niet meer verwacht dat ik het boek zo leuk zou gaan vinden! Dit boek is een aanrader voor elke fantasy en YA-lezer, of eigenlijk voor elk lezend persoon, want dit boek mag je niet missen. Tussen de complotten, leugens en het verraad weet onze Darrow zich staande te houden in een wereld die zo maar onze wereld zou kunnen gaan worden… Absoluut een aanrader!