Recensie – Rood Als Bloed

Recensie – Rood Als BloedRood als bloed by Salla Simukka
Series: ,
Published by Clavis on April 1th 2014
Pages: 204
two-stars

Het eerste deel van 'de sneeuwwitje-trilogie'.
Ontmoet Lumikki Andersson, een zeventienjarige studente die toevallig een witwasoperatie op haar middelbare school ontdekt. Vanaf dat moment volgt de ene onverwachte gebeurtenis op de andere, totdat ze vier dagen later terechtkomt op een gigantisch feest in een mysterieus herenhuis. En dat alles tijdens de koudste winter in decennia, terwijl niets zo rood kleurt op witte sneeuw als bloed.

Ik begon dit boek met goede hoop. Ik had veel goede recensies gelezen over Simukka’s trilogie en ik had ook verwacht dat ik die 200 bladzijden in één ruk zou uitlezen. Dit viel me mooi tegen. Ik moest heel erg wennen aan de aparte manier van schrijven van Salla Simukka. Ik snap dat veel mensen dit mooi vinden, alleen voor mij was het gewoon knap lastig om doorheen te komen. Ik kon me niet zo goed identificeren met Lumikki, ik wist namelijk niet precies wat voor type ze was. Als je net als ik wat autistische trekjes hebt, snap je mijn punt misschien wel, want Lumikki is niet in een hokje in te delen. Ze is geen standaard stoere chick, of een standaard barbiepop. Ze is van alles een klein beetje en daar was ik zoveel mee bezig dat ik het verhaal volgensmij gewoon heb gemist. Op de een of andere manier kwam ik maar niet in het verhaal en leek het voor mij of ik deel één gemist heb, terwijl dit het eerste deel is. Verder vond ik de andere personages veel te oppervlakkig en kon ik me niet eens voorstellen hoe ze eruit zagen, met uitzondering van Elisa.

Waarom geef je dit boek dan toch twee sterren? Ik hoor het je denken. En dat komt eigenlijk omdat er soms geniale stukjes in stonden. Zo heb ik van Lumikki (Simukka eigenlijk dus) geleerd dat in elke kamer minimaal één breukje moet zitten, iets wat er eigenlijk niet thuis hoort. De cover vond ik ook práchtig, dus daar krijgt het verhaal ook een extra ster voor. En omdat er geen liefde in zit, dus ook geen liefdesdriehoek. Dat is ook wel eens fijn om te lezen.

Of ik de volgende delen ga lezen is nog de vraag. Aan de ene kant zijn ze heel dun en denk ik dat ik dat wel overleef en misschien wordt het nog wel beter. Aan de andere kant denk ik aan de worsteling die ik in dit boek heb gevoerd en weet ik niet of ik dit nog een keer wil doen. We zullen zien…

two-stars