Recensie – Rode Koningin

Recensie – Rode KoninginRode koningin by Victoria Aveyard
Published by Cargo on September 3rd 2015
Pages: 415

In de wereld van de zeventienjarige Mare Berrens hebben mensen zilver of rood bloed. Mare en haar familie zijn geboren als lage Roden, voorbestemd om de elite van Zilveren te bedienen. Bovendien bezitten de Zilveren bovennatuurlijke krachten, waardoor ze zo sterk zijn als goden. Als haar beste vriend in het leger moet gaan dienen zet Mare alles op alles om zijn vrijheid terug te winnen. Het lukt Mare om toegang te krijgen tot het koninklijk paleis, waar ze oog in oog komt te staan met de koning. Hij ontdekt bij Mare een verborgen gave – een kracht waarover ze niet had kunnen beschikken – haar bloed is immers rood…

Ik kreeg dit recensie-exemplaar van uitgeverij Cargo en bij deze wil ik hen heel erg bedanken voor dit boek!

Red Queen is en blijft een van de meest gehypte boeken van dit jaar. Ik zag het boek overal voorbij komen: zowel in mijn Facebook-groep als op BookTube en zelfs in boekenwinkels lag ze altijd vooraan. Ik was wel erg nieuwsgierig en al lees ik de laatste tijd wat meer Engels, toch was ik enorm blij dat ik hem van uitgeverij Cargo kreeg om hem in het Nederlands te lezen.

Het verhaal steekt meteen van wal en gaat als een speer, maar eigenlijk gaat het voor mij iets te snel. Ik snapte namelijk niet veel van het begin van het verhaal. Je wordt de wereld van Mare ingeslingerd en niemand legt me fatsoenlijk uit hoe de wereld eruit ziet. Ik had het gevoel dat ik overal achteraan moest rennen, maar niemand vertelde me waarheen. Dat maakte het erg verwarrend voor mij!

Het verhaal is niet echt origineel, maar wel vernieuwend. Ik pikte er meteen de invloeden van andere dystopische verhalen uit, wat een beetje jammer is, want eigenlijk wil ik bij een nieuw dystopisch boek er niet continu aan herinnerd worden dat er al zo’n boek bestaat.

Ik vind Mare gewoon niet zo leuk. Ze is veel te impulsief en te naïef (ik weet het, iedereen is naïef in de boeken die ik lees, maar kom op!). Ik weet gewoon niet zo goed wat ik met haar moet. Elke keer schoot er door mijn hoofd dat ze gewoon niet weet wat ze met haar leven wil en dat ze nooit eens accepteert en waardeert wat er om haar heen gebeurt. Alles moet met tegengas, met weerstand, en dat is zowel vermoeiend als frustrerend.

Ik las ergens dat de romantiek op een laag pitje zou staan in dit boek. Dat was een van de redenen dat ik zo benieuwd was naar dit boek. Als je hierdoor ook nieuwsgierig was, heb dan niet te veel hoop! De romantiek staat op een kokend vuurtje in dit boek. Ik bedoel, ze heeft wel heel erg veel aandacht van een aantal (!) jongens. Jeetje mina, zeg!

Ik wilde heel graag meer weten over de geschiedenis van dit verhaal. Hoe is de wereld zo geworden? Hoe zijn de gebieden zo ontstaan? En hoe komt het dat mensen op eens Zilver bloed hebben? Het lijkt me wel erg leuk om dit te lezen en om Mare gewoon te laten voor wat het is.

Het einde vond ik echt super tof. Tenminste, dat dacht ik. Want het verhaal gaat na het einde gewoon door! Er komt een enorme plottwist en Aveyard vond het kennelijk nodig om nog een klein stukje er achter aan te plakken, als een soort epiloog, en ik vond dat dat stuk het verhaal enorm te niet deed. Een beetje jammer, want ik had eindelijk het gevoel dat het boek een beetje leuk werd.

Ik vond het boek niet vreselijk, maar het was zeker niet mijn ding. Het is een beetje een dertien-in-een-dozijn-dystopie naar mijn mening, maar dat kan voor een ander erg leuk zijn. Het scheelt misschien ook al een heel stuk als je Mare wat meer mag als dat ik deed, dus ik kan me voorstellen dat sommige mensen dit boek heel erg tof vonden! Het was alleen niet echt iets voor mij.