Recensie – Riders

Recensie – RidersRiders by Veronica Rossi
Published by Van Goor on May 4th 2016
Pages: 379
Koop bij Bol.com

De achttienjarige Gideon Blake is commando in opleiding. Bij een van zijn eerste oefeningen valt hij uit een helikopter. Hij overleeft de val op wonderbaarlijke wijze, maar vanaf dat moment is alles anders.Gideon ontdekt dat hij een incarnatie is van een van de legendarische vier ruiters van de Apocalyps. De ruiters worden bij elkaar gebracht door het mooie maar vreemde meisje Daryn, omdat zij weet dat de wereld in groot gevaar is. Samen kunnen ze de wereld redden, maar zal iemand hen geloven?
Riders is het eerste deel uit de gelijknamige fantasy-serie.

Wanneer Gideon een val uit een helikopter overleeft en extreem snel van zijn verwondingen geneest, weet hij dat er iets niet helemaal goed met hem is. Of misschien juist iets wel té goed. Hij ontmoet de mooie Daryn, een meisje waar hij maar geen hoogte van kan krijgen, en zij vertelt hem dat hij bijzonderder is dan hij eigenlijk dacht. Het blijkt dat Gideon één van de vier ruiters is van de Apocalyps en Daryn is hun zoeker. Halsoverkop vertrekt Gideon met haar om de andere drie ruiters te vinden en om samen de wereld te redden, al weet Gideon nog niet zo goed wat hij hier van moet vinden.

De achterflap en de omschrijving van het boek klinken fantastisch. Het geeft het gevoel van een bijzonder, nog niet eerder gelezen verhaal met paarden en ruiters, misschien zelfs wel wat magie en een kick-ass vriendengroep die de wereld gaat redden. Nou, dan heb je het mooi mis. Eigenlijk is het plot niet meer dan een avonturenverhaal met weinig diepgang. Vermakelijk is het wel, maar echt bevredigend is het niet te noemen. Er gebeurt veel, maar bij de lezer komt het niet helemaal aan, waardoor het verhaal snel saai te noemen is.

Het concept van de vier ruiters is erg tof. Ook het feit dat ze allemaal bijnamen hebben die de vier ruiters representateren, is goed gekozen. Helaas zijn de karakters niet veel meer dan een naam: in het boek wordt weinig aandacht geschonken aan de dieper liggende karaktereigenschappen van de jongens. Na het lezen van het boek, zijn de jongens nog steeds een soort vreemden van de lezer en van elkaar. Met een beetje geluk wordt dit in het tweede deel, ‘Zoeker’, beter uitgewerkt.

Nu lijkt dit boek vol te zitten met negativiteit, maar dat is zeker niet waar. Het concept van het verhaal is erg tof en wanneer je fan bent van avonturistische verhalen, dan zit je hiermee volledig goed. ‘Riders’ komt over als een verhaal wat nog op gang moet komen, een voorproefje of inleiding van het echte verhaal. Een geluk dus dat ‘Zoeker’ bijna uitkomt, want door dit middelmatige eerste boek zijn de verwachtingen van deel twee erg hoog.