Recensie – Piper Perish

Recensie – Piper PerishPiper Perish by Kayla Cagan, Emmy van Ruijven
Published by Best of YA on April 17th 2017
Pages: 368

Scholier Piper Perish is geobsedeerd door kunst, Andy Warhol en New York City. Haar motto is: 'Wat zou Andy doen?' Piper en haar twee beste vrienden - Etsy-handelaar Kit en Pipers designervriendje Enzo - kunnen niet wachten tot ze Houston kunnen verlaten. Ze hebben een pact gesloten samen naar de NYC art scene te gaan na hun eindexamen, maar hun 'fifteen minutes of fame' klappen al in elkaar voor ze begonnen zijn.

Piper zit in haar examenjaar en gaat met haar twee beste vrienden Kit en Enzo na haar examen in New York verder studeren in de NYC art scene. Althans, dat is het plan. Piper en haar vrienden zijn erg optimistisch: natuurlijk gaan ze daar naartoe. Maar ze moeten dan wel alledrie aangenomen worden én hun vriendschap moet het overleven tot die tijd. Deze twee opties zijn toch wat lastiger dan gedacht voor het stel. Door middel van dagboekfragmenten neemt Piper je mee door haar leven tijdens de laatste weken van haar afstuderen.

Piper Perish was het tweede Boekentijgers-boek dat besproken werd, dus hij is daar al uitvoerig besproken. De verwachtingen van het boek waren voor veel leden, inclusief mijzelf, erg hoog. Wanneer je van kunst en contemporary houdt, lijkt dit boek een schot in de roos. Helaas viel dit een beetje tegen.

Piper heeft het niet altijd even makkelijk. Niet alleen lopen haar vriendschappen niet lekker, ook thuis is het geen pretje. Haar zus krijgt altijd wat ze wil en wanneer ze (tegen iedereens zin in) weer thuis komt wonen, houdt Piper het helemaal niet meer uit. Deze situatie zijn voor de lezer soms ook lastig om te lezen: je leest uit het dagboek van Piper en dat maakt deze situaties misschien wat onrealistisch. Het is natuurlijk niet zeker of deze situaties echt zijn en of ze zijn aangedikt

Het boek wordt gezien als een boek vol (hilarische) humor en herkenbare situaties en daar loopt het nou juist een beetje mis. Piper is soms wat kinderachtig en daardoor sluit de humor niet altijd aan bij de lezer. Toegegeven is dat het boek heus ook wel leuke momenten heeft, maar het leek alsof de humor in het verhaal is gestopt om maar grappig te zijn. Net een beetje de plank misgeslagen, dus.

Dit boek is zeker niet heel slecht. Het leest als een trein (ik las het in een dag uit) en het is vermakelijk, zeker als je van kunst houdt. De quotes en references naar verschillende kunstenaars zijn leuk om te lezen en de hele artistieke vibe is fijn. Toch gok ik dat dit boek voor een jongere YA-lezer beter past dan voor de wat oudere YA-lezer. Qua belevingsniveau sluit het dan misschien wat beter aan. Maar lijkt jou het boek toch nog heel leuk, laat je dan niet ontmoedigen door deze recensie. Het was gewoon niet helemaal mijn boek, maar ik kon hem wel waarderen!