Recensie – Phobos

Recensie – PhobosPhobos by Victor Dixen
Published by Uitgeverij Q on January 1st 1970
Pages: 398

Zes meisjes, Zes jongens,Zes minuten om elkaar te leren kennen, De eeuwigheid om van elkaar te houden.
Ze dromen ervan geschiedenis te schrijven...Zes jongens en zes meisjes bevinden zich in een ruimteschip op weg naar Mars. Overal aan boord hangen camera’s, elke stap die ze zetten wordt gefilmd. De reis is namelijk ook een datingshow, die wereldwijd wordt uitgezonden: project Genesis. Het is de bedoeling dat ze allemaal hun grote liefde vinden, zodat ze op Mars de eerste menselijke kolonie in de ruimte kunnen beginnen.
Zij droomt ervan verliefd te worden...Léonor is een van de uitverkorenen. Ze is een wees en kan niet wachten haar eenzame leven achter te laten. Als haar droom een nachtmerrie wordt, is er alleen geen weg meer terug.

Ik was eigenlijk een beetje vergeten dat ik mee had gedaan aan een prijsvraag om mee te doen aan de leesclub van Chicklit, tot ik een mailtje in mijn inbox kreeg: gefeliciteerd! Je bent geselecteerd om mee te doen aan de leesclub van Phobos! En ik was ontzettend blij, want dit leuke boek had ik al een tijdje in de gaten en ik kon niet wachten op de vertaling!

Dit boek sprak me vooral aan door de bijzondere setting. Het concept is zo origineel: een datingshow in de ruimte, wie verzint dat? En de cover is natuurlijk prachtig gemaakt, met het rode van Mars en het haar van het meisje. Hebben jullie de kaft al gevoeld? Hij is heel zacht! Je zou er bijna mee gaan knuffelen 😉

Het eerste wat me opviel aan het boek, is dat het verhaal door verschillende invalshoeken bekeken wordt. Er zijn hoofdstukken (alleen zonder dat ze op een nieuwe bladzijde beginnen, dat was een beetje vervelend af en toe) en elk hoofdstuk bekijk je vanuit een ander opzicht: het beeld, dus vanuit Leonor, het tegenbeeld, vanuit Serena en haar medewerkers, het genesisprogramma, dus wat er op tv te zien is, etc. etc. Zo zie je een gebeurtenis ineens van veel meer kanten en ga je twijfelen aan wie er nou eigenlijk gelijk heeft, wat ik erg tof vond. Het hield mij in ieder geval goed bij de les!

Leonor, de hoofdpersoon, was vanaf het begin af aan meteen mijn type. Tijdens de leesclub las ik dat andere mensen haar een beetje gestoord en verward vonden en dit is ze ook wel een beetje, maar dat vond ik juist heel erg leuk. De rest van de meiden zijn een beetje stereotype en daarmee kom ik meteen bij een van de weinige minpunten aan het boek: ik ben het niet eens met de manier waarop Victor Dixen zijn dames heeft neergezet. Ze lijken bijna lustobjecten, zo kijken de mannen in dit boek naar het Genesis-programma en ik ben net iets te feministisch om dat goed te vinden. Dixen heeft naar zijn idee realistische tienermeisjes gemaakt, maar ik (als ex-tienermeisje) zie ze vaak heel anders. Maar goed, ieder zijn eigen keuze natuurlijk.

De meningen over het einde zijn verdeeld in de leesclub-groep, maar ik ben het volledig eens met hoe hij het verhaal heeft afgerond. Het heeft me warm gemaakt voor het volgende deel en ik kan echt niet wachten tot ik weet hoe het verder gaat!

Het boek voldeed uit eindelijk prima aan mijn verwachtingen, misschien was het nog wel meer dan dat, maar het was absoluut niet voorspelbaar. Het heeft me verrast op een hele andere manier dan ik dacht dat het zou doen. Ik verwachtte een datingshow in de ruimte met alleen maar romantiek en drama, maar eigenlijk heeft Victor Dixen ook een heel stuk van science fiction in kaart gebracht. Misschien heeft hij er hiermee wel voor gezorgd dat science fiction een stuk toegankelijker is geworden voor een nieuwe doelgroep!

Ik geef het boek uit eindelijk gewoon 5 hartjes/sterren, want het was gewoon een heel tof boek en ik kan niet wachten op de vervolgdelen! Voor meer ‘spoilergevoelige’ reacties op dit boek van mij en de andere leesclubleden, verwijs ik je graag door naar de openbare groep Chicklit.nl Leesclub!