Recensie – Penryn En Het Einde Der Dagen

Recensie – Penryn En Het Einde Der DagenPenryn en het einde der dagen by Susan Ee, Selma Soester
Published by Luitingh-Sijthoff on March 1th 2014

De engelen van de apocalyps hebben de macht overgenomen in de wereld, en het is een chaos. Overdag schuimen bendes de straten af, ’s nachts heersen angst en bijgeloof. Wanneer Penryns kleine zusje door gewelddadige engelen wordt ontvoerd, grijpt Penryn in: ze zal alles doen om haar zusje terug te krijgen.
Maar daar heeft ze hulp voor nodig… en die hulp komt uitgerekend van Raffe, een engel zonder vleugels…
Penryn en Raffe zijn vijanden, maar samen ondernemen ze de gevaarlijke tocht naar het hoofdkwartier van de engelen. Waar is Penryns zusje? En kan Raffe ooit zijn vleugels terugkrijgen?

Ik kreeg het derde boek in deze reeks (Penryn En Het Gevecht Om Hemel En Aarde) van Luitingh-Sijthoff en toen vond ik het toch maar tijd om deze trilogie te gaan lezen. Het scheelde dat ik er achter kwam hoe prachtig de covers in het echt zijn en hoe redelijk dun de boeken zijn, dus dat was allemaal mooi meegenomen. Toen ik (eindelijk) het eerste deel in handen kreeg, was ik dus ook echt heel erg enthousiast!

Het begin is echt megaspannend! Ik ben iemand die heel erg moeite heeft met het ‘in een verhaal komen’, maar dit boek zoog me naar binnen en liet me pas weer los aan het einde van het verhaal. Sommige stukken zijn erg gruwelijk beschreven (yay), dus lees dit niet als je een zwakke maag hebt. Susan Ee heeft een redelijk ‘jonge schrijfstijl’, erg simpel, makkelijke woorden, maar dit vond ik erg fijn. Ik denk dat dit een groot pluspunt is voor de doorstroming van het boek.

Ik vind Raffe een erg leuk personage. Het is een typische jongen, ook al is hij een Engel, en ik denk dat ik daar even behoefte aan had. In de meeste YA-boeken is de jongen meteen een stoere, macho bink die alles aankan en het meisje overal achtervolgt etc, terwijl Raffe een stuk relaxter is, iemand die zijn eigen plan trekt. Heerlijk. Penryn is ook een heel erg leuk karakter, erg sterk en kick-ass, heel mooi gemaakt. Ze lijkt op veel YA-hoofdpersonages, maar toch onderscheidt ze zich. Ik kan alleen niet goed uitleggen hoe.

Het einde van het boek ging erg snel. Het leek een beetje alsof het laatste deel nog in 50 bladzijden gepropt moest worden, terwijl de draft nog een stuk of 100 tot 150 bladzijden bevatte. Dit was wel een beetje jammer, maar op zich vond ik dit niet extreem storend. Net als de rest van het verhaal, las dit stuk ook goed door. Ik had dit boek binnen no-time uit. Het aller-aller-mooiste aan dit boek vind ik de romantiek die eens NIET het belangrijkste is in het boek. Tegenwoordig gaat uit eindelijk alles over de liefde en driehoeksverhoudingen en blablabla, maar dit boek gaat puur om actie, avontuur en geheimen, met letterlijk een vleugje romantiek. Dit boek zou ik iedereen aanraden die houdt van postapocaliptische verhalen of gewoon als je houdt van een goed boek voor actie en avontuur!

[SPOILER ALERT]

Voor de mensen die dit boek al hebben gelezen: kan iemand me uitleggen wat een agnostische engel is? Als je wil reageren op dit bericht (graag!!), zet dan wel even heel groot SPOILER in je bericht, zodat mensen niet iets lezen wat ze niet wilden lezen!

[EINDE SPOILER ALERT]