Recensie – Orana

Recensie – OranaOrana: verzetsdaden by Benjamin de Rooij
Published by mijnbestseller.nl on January 1st 1970
Pages: 247
two-stars

Door de opwarming van de aarde zijn grote delen van de ijskappen gesmolten. In de chaos is Nederland verworden tot de politiestaat Orana waar de fascistische Volkspartij de touwtjes stevig in handen heeft. Jaco Wansveld is gevechtspiloot in opleiding en heeft zo zijn vraagtekens bij de verhalen van het regime. Wanneer hij de kans krijgt om zich, samen met zijn jeugdvriendin Altera, aan te sluiten bij het verzet in buurland Groot Germania, verandert zijn hele leven. Met een gewaagd ontsnappingsplan smokkelt hij zijn gevechtsvliegtuig, Altera en zichzelf de grens over, waarna hij in dienst van het verzet begint met een serie aanvallen die moeten leiden tot het einde van de volkspartij.

Benjamin de Rooij, de schrijver van dit boek, vroeg mij (al heel lang geleden) of ik zijn boek wilde lezen en recenseren. Ik wil hem heel erg bedanken voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar voor mij en ik maak hierbij ook mijn excuses dat het zo lang heeft geduurd. Lang verhaal kort: het was eindelijk zo ver. Ik wist niet goed wat ik kon verwachten van het boek, ik wist alleen dat het zou gaan over Nederland in de toekomst met een hint uit het verleden: Duitsland vlak voor de Tweede Wereldoorlog.

Ik begin even heel positief: het verhaal is echt heel erg gaaf. Het idee van ons eigen landje in de toekomst vond ik heel tof, met daarbij het plot van Jaco en Altera is echt heel goed uitgedacht. Ik vond Jaco en Altera leuke personages, al waren ze wel wat stereotiep. Het concept vond ik dus echt super, super goed en ik had zo graag dit boek meer sterren willen geven, maar ik was gewoon niet zo enthousiast meer tijdens het lezen van het boek.

Het grootste probleem dat ik met dit boek had, waren de vele spel- en taalfouten in de versie die ik las. Komma’s en aanhalingstekens zijn vaak vergeten, er staan woorden verkeerd gespeld en sommige woorden zijn de ene keer anders gespeld dan de andere keer (zoals ordetroepen en orde troepen). En daarnaast: de ene keer is het verhaal vanuit de derde persoon enkelvoud geschreven, en heel af en toe komt daar opeens een ik-vorm tussen kijken. Misschien dat het voor een ander niet zo’n groot probleem hoeft te zijn, maar ik als taalfanaat ergerde me hier heel erg aan. Heel veel woorden en zinnen heb ik opnieuw moeten lezen, terwijl ik normaal over de woorden heenvlieg.

Daarnaast is de schrijfstijl voor mij te vlak. Wanneer er een onthulling dreigt te komen, of wanneer er iets belangrijks wordt gezegd of gedaan, staat dit letterlijk in 1 zin opgeschreven. Ik vind het fijner om wat langer te lezen over een belangrijk stuk. Soms bedacht ik me dat ik er misschien wel vier pagina’s van had kunnen maken als ik het stuk zelf had geschreven. Ook dit is puur een kwestie van smaak, maar dit maakte het voor mij wel erg lastig om goed door te lezen. Het is eigenlijk jammer dat verder vrijwel niemand dit boek heeft gelezen, want ik zou graag eens praten met iemand die hier bijvoorbeeld totaal geen last van heeft.

Maar niet alleen de schrijfstijl geeft me het gevoel dat het het ‘net niet’ is. Ik miste wat voorgeschiedenis, de echte dreiging van de situatie voelde ik niet door de pagina’s heen. Jaco en Altera verlangen naar vrijheid, maar ik had graag meer gelezen over de manier van leven op dit moment, voor de grote verandering. Het hele verhaal gaat eigenlijk net iets te snel en daardoor komen de problemen van de hoofdpersonages niet aan bij mij als lezer. Als laatste puntje heb ik nog: Jaco en Altera zijn 16 (!) jaar en volgens mij had ik op 16 jaar niet dezelfde wensen in een relatie als zij.. Ook dat stak me af en toe een beetje, zoals hierboven gezegd, het gaat allemaal heel snel.

Ik had zo graag meer sterren gegeven voor dit boek, want het verhaal is origineel en de wereld is fantastisch en ik snap echt heel goed waar Benjamin naartoe wilde, maar het was het voor mij net niet. Ik miste net te veel en ik denk dat er al minimaal een ster bij was gekomen als de spelling goed zou zijn. Alleen een goede proeflezer en een corrector hadden deze problemen misschien al verholpen! Maar ben je toch nieuwsgierig geworden, pak dan zeker zijn boek op, want ik wil heel graag met iemand praten over de problemen die ik had. Wie weet heeft een ander dit namelijk totaal niet zo ervaren!

two-stars