Recensie – Optimisme Is Dodelijk

Recensie – Optimisme Is DodelijkOptimisme is dodelijk by Susin Nielsen
Published by Uitgeverij Lemniscaat on February 22nd 2017
Pages: 262

Iedere week is het raak. Dan moet de zestienjarige Petula volstrekt tegen haar zin naar een therapeutisch kunstklasje met de kneusjes van de school. Niet dat er iets mis met haar is. Petula is gewoon realistisch, vindt ze: overal ligt het ongeluk op de loer, dus ze schudt het liefst geen handen, zal nooit een straat schuin oversteken en loopt liever een blok om dan langs een steiger te wandelen... Toch is ze niet altijd zo geweest: een ongeluk heeft de ooit vrolijke Petula in deze doemdenker veranderd. Maar dan verschijnt Jacob in het klasje - een ongeleid projectiel met een bionische arm. Hij weet Petula met een bizar en hilarisch project langzaam maar zeker weer de gewone wereld in te trekken. Maar ook hij draagt een geheim met zich mee...

Petula gaat elke week tegen haar zin in naar een knutselgroepje dat voor therapie zou moeten doorgaan. Zelf ziet ze niet in waarom ze daar moet zijn: ze heeft helemaal geen therapie nodig. Ze is realistisch en ziet overal het (reële) gevaar van in. Zo loopt ze bijvoorbeeld niet langs een steiger, want die kan omvallen. Er zijn genoeg mensen aan overleden. Thuis verzamelt ze krantenknipsels van alle gekke gebeurtenissen. Een gebeurtenis in het verleden heeft Petula zo gemaakt, maar ze is gelukkig met wie ze is. Tot ze Jacob ontmoet. Jacob is vreemd en verrast haar telkens weer opnieuw. Ze vergeet zelfs af en toe realistisch te denken. Tot ze erachter komt dat Jacob niet alles over zichzelf heeft vertelt.

Petula is een interessant karakter. Ze is een regelrechte doemdenker, al zal ze dat zelf nooit zo benoemen. Ze kijkt het liefst realistisch naar de wereld: je kunt overal aan doodgaan. Ze ontwijkt het liefst alles waar (veel) gevaar in schuilt of waar ze zich ongemakkelijk bij voelt. Petula woont in een gezin met een vader en een moeder (haar moeder is vrijwilliger in een kattenopvang, hoe mooi!) en beide ouders zijn ook niet alledaags, maar wel erg lief. Het is gemakkelijk om je te identificeren met (het leven van) Petula, zelfs met haar angst zo op de voorgrond gepresenteerd. Misschien dat het zelfs de ogen van de lezer zal openen, er schuilt zo veel gevaar! Petula is in ieder geval erg overtuigend geschreven en dat maakt haar erg levend.

Boeken over mensen met ‘mental illness’, ofwel geestesziekten, zijn altijd een kritiek punt in de boekenwereld. Komt het personage wel overeen met hoe de ziekte zich echt uit, is het wel realistisch? Tijdens het lezen van Optimisme Is Dodelijk is het overduidelijk dat Susin Nielsen genoeg tijd en energie heeft gestoken in het ontdekken en begrijpen van de angsten van Petula. Petula kan soms wat overdreven overkomen, maar het is begrijpelijk dat het in haar hoofd ook echt zo gaat. Dit boek is dus een dun, contemporary verhaal voor tussendoor, maar is zeker niet af te schrijven als ‘simpel’.

Het enige nadeel is dat het boek zich echt focust op een klein aantal gebeurtenissen en dat het boek dus niet vol zit met actie en dingen om naar uit te kijken. Qua opbouw is het een typisch YA-boek met een langzame opbouw naar een climax, op ongeveer driekwart een dieptepunt en het einde is wat voorspelbaar. Desalniettemin een erg goed boek voor tussendoor. Dit boek is echt ondergewaardeerd door de misschien niet al te sprekende cover (waar ik het niet mee eens ben, trouwens, want ik vind hem erg tof!), maar zal zeker een groot YA-publiek aanspreken.