Recensie – Opstand

Recensie – OpstandOpstand by Veronica Roth, Maria Postema
Published by Van Goor on November 7th 2012
Pages: 365

De Inwijdingsdag van Tris, die euforisch had moeten zijn, eindigt gruwelijk. Vanaf dat moment is het oorlog tussen de facties. En in tijd van oorlog moeten er kanten gekozen worden. Geheimen worden onthuld en de gevolgen van gemaakte keuzes zijn nog onherroepelijker, en nog krachtiger.Tris doet alles wat ze kan om haar dierbaren te redden. Gevoelens van rouw en schuld achtervolgen haar terwijl ze worstelt met vragen over vergiffenis, loyaliteit, politiek en liefde. Door ingrijpende nieuwe ontdekkingen en verschuivende relaties, moet Tris volledig accepteren dat ze afwijkend is, zelfs als ze niet weet wat ze daardoor zal verliezen...

Het verhaal van Tris gaat verder, véél verder. Haar o-zo-rustige leventje is helemaal vergeten in boek twee uit de Divergent-serie en heeft plaats gemaakt voor haar stoere alter-ego. Maar nu ze gezien wordt als een van de grootste mensen tijdens de Opstand, krijgt ze twijfels: wil ze dit wel blijven doen? Waarom is ze nog levend, terwijl bijna iedereen in haar omgeving weg is? En wat heeft Jeanine toch met Afwijkenden?

Deel twee uit de populaire Divergent-serie gaat verder waar deel één stopte (goh..). Ik heb ze eerlijk gezegd zo snel achter elkaar gelezen, dat ik niet meer weet waar het boek nu precies stopte. Ik was helemaal verslaafd aan deel één en had deze ook binnen een paar dagen uit, al deed ik over Opstand iets langer.

Ja, Tris is en blijft een geweldig personage. Ja, Tobias is mijn favoriete bad-boy op dit moment. Ja, er zit genoeg spanning in het boek en já, Veronica Roth kan echt geweldig schrijven. Maar toch vond ik dit boek gewoon minder dan het vorige boek.

In deel één word je helemaal meegesleurd in het leven van Tris. Alles is zo bijzonder, zo anders dan de wereld die wij hebben, dat jw echt moet wennen, want alles is nieuw, mooi en bijzonder. In deel twee ben je hier natuurlijk aan gewend en naar mijn mening was het nu te oppervlakkig. “Tris is boos. Tris gaat op zoek naar de boosdoener (vaak Eruditie). Tris wordt gepakt/raakt gewond. Tris wordt gered door Tobias.” Naar mijn mening ging het iets te vaak op deze manier.

Maar op zich zitten er wel nieuwe elementen in het boek. Jeanine, de leider van Eruditie, heeft heel veel nieuwe snufjes ontwikkeld om het nog moeilijker te maken voor Tris om iets te doen tegen de Opstand. Tris haar vrienden worden vijanden en andersom. Soms kon ik mijn woede echt niet voor me houden en terwijl ik een rondje liep buiten kon ik het dan ook echt niet laten om tegen een hekje aan te schoppen (jaja, ik ben een echte rebel). Vooral het stuk met Caleb is vreselijk. Echt vre-se-lijk, argh.

Maargoed, dat is dus wel heel goed geschreven. Naar mijn mening is een boek goed als ik de emoties van de hoofdpersoon goed kan begrijpen en me na een tijdje ook gewoon zo voel. Nou, dat was hier zeker het geval. Tris neemt je mee in haar hoofd, en al doet ze soms dingen die ik totaal niet zou doen (tegen je vriend liegen en dan je leven opgeven, bijvoorbeeld), ik heb over het algemeen begrip en vooral respect voor haar.

Roth heeft hier zeker niet de plank misgeslagen. Ze heeft een mooi boek geschreven, maar het kon natuurlijk nooit zo goed zijn als deel één. Ik verwacht dan wel weer heel veel van deel 3, die nog niet uit is. Meestal is (in mijn ogen) een trilogie opgebouwd als: super – minder – geweldig. Dus ik ben heel erg benieuwd.

Al met al was dit boek zo slecht nog niet en ik heb écht genoten van het lezen van dit verhaal. Alleen zou ik persoonlijk iets meer nieuwigheid in het boek willen, al weet ik niet precies wat ik nou echt miste. Er miste gewoon.. iets.