Recensie – Op De Rand Van Het Niets

Recensie – Op De Rand Van Het NietsOp de rand van het niets by Corinne Duyvis
Published by HarperCollins Young Adult on March 14th 2017
Pages: 352

Amsterdam, 2035
Terwijl een vernietigende komeet recht op de aarde afsnelt, wacht de zestienjarige Denise gespannen op het moment van de inslag. De gelukkigen zijn al vertrokken in ruimteschepen, op weg naar een nieuwe bestemming, maar vele andere families - inclusief die van Denise - hebben alleen recht op een plaats in een tijdelijke schuilkelder, waarna ze weer terug moeten keren naar de verwoeste oppervlakte.
Dan komt ze erachter dat op Schiphol een laatste ruimteschip staat dat nog niet vertrokken is. Wanhopig probeert ze een plekje op het schip te bemachtigen, maar de toelatingseisen zijn streng: iedere passagier moet zichzelf nuttig maken en een steentje bijdragen. Voor Denise, die autistisch is, is dat extra moeilijk. Zal het haar lukken een plaats te veroveren of moet ze achterblijven op de straks onleefbare aarde?

Een dystopian van Nederlandse bodem! Denise en haar moeder staan op het punt te vertrekken naar de schuilkelder waar ze zullen schuilen voor een vernietigende komeet. Op het nippertje komen ze erachter dat er nog één ruimteschip, waarvan er al een aantal de ruimte in gevlogen zijn met gelukkige burgers die het sowieso hebben overleefd, aan de grond staat. Natuurlijk proberen ze daar een plekje te bemachtigen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Alle bewoners van het schip moeten zich nuttig maken, maar met autisme (Denise) of een verslaving (haar moeder) is dit niet altijd even makkelijk.

Om te beginnen is de grootste kracht van dit boek het onvoorspelbare plot. Met elke bladzijde zit je op het puntje van je stoel en ben je benieuwd naar wat er nu weer zal gebeuren. Sowieso is de hele setting prachtig geschetst, het voelt levensecht aan en zeker als de plekken bekend voorkomen is het nog leuker om er over te lezen. Corinne heeft de tijd genomen om de afstanden, dorpen en steden ook daadwerkelijk na te trekken en hierdoor voelt het boek compleet aan.

Het kan voor sommige lezers lastig zijn om zich te identificeren met Denise. Denise heeft een vorm van autisme en denkt daardoor misschien anders dan dat een lezer zonder autisme zou doen. Toch hoeft dit geen probleem te zijn, want Denise is lief en heeft het belang van haar en haar familie op de eerste plek staan. Ze heeft momenten dat het minder goed gaat, doordat iets bijvoorbeeld niet duidelijk is of wanneer ze het gevoel heeft dat ze alles alleen moet doen, maar gelukkig weet Denise (en haar omgeving trouwens ook) hoe ze daar mee om moeten gaan.

Corinne schrijft erg fijn. Haar schrijfstijl is pakkend en doeltreffend, zonder kortaf te worden. Dit maakt dat het boek enorm snel weg te lezen is. Echt als in ik-lees-dit-boek-in-twee-dagen-snel. Je vliegt door dit boek heen, maar toch had ik nooit het gevoel dat het te snel ging. Ik snap daarom ook best dat dit boek zo goed ontvangen is in de Verenigde Staten, waar het eerder al uitkwam.

Op De Rand Van Het Niets is een ontzettend fijne dystopian van eigen bodem. Duyvis heeft laten zien dat echt schrijftalent niet vanuit het buitenland hoeft te komen. Naast het onvoorspelbare en interessante plot heeft ze diverse karakters neergezet die de tijd van nu representateert: iedereen mag er zijn! Dit boek is zeker een must-have in je boekenkast!