Recensie – Onvoorwaardelijk

Recensie – OnvoorwaardelijkOnvoorwaardelijk by Colleen Hoover, Marcel Hagedoorn
Published by Zomer & Keuning on June 15th 2015

Als Tate haar nieuwe buurman Miles ontmoet weet ze zeker dat het geen liefde op het eerste gezicht is. Zelfs 'vrienden' is een groot woord. Het enige wat ze gemeen hebben, is een ongekende wederzijdse aantrekkingskracht. Miles wil geen liefde, Tate heeft geen tijd voor liefde, dus blijft over: seks. Miles heeft wel twee voorwaarden waar Tate zich aan moet houden: geen vragen over het verleden en geen verwachtingen voor de toekomst. Kan Tate dit volhouden? En wat houdt Miles voor haar verborgen?

Ik verwachtte heel veel van dit boek. Het wordt beschreven als één van de beste boeken van Colleen Hoover en zelfs in het gehele New-Adult genre zou dit een pareltje zijn. Dus dat grijpt mij meestal al genoeg om het boek op te pakken!

Het begin van het boek was een beetje traag. Het was niet erg sterk geschreven en ook duurde het een tijdje voor ik me in Tate kon verplaatsen (iets wat uit eindelijk nog niet echt goed is gelukt). Het verhaal begint weer met een meisje wat een beetje slapjes overkomt, moe, maar zin in een nieuw avontuur in haar leven. De vaste eigenschappen van zo’n meisje zijn dan ook naïef en goedgelovig, iets wat Tate meteen is. Oh, en ze staart zich blind op een knappe man, zucht.

Miles is vrij irritant, maar knap, dus Tate heeft al een oogje op hem voor ze hem goed en wel kent. Ze leren elkaar ook op een vreemde manier kennen. Maar het probleem is: ik heb nou eenmaal een zwak voor mannen die problemen hebben. Klinkt raar, maar geef toe: Tobias (Divergent), Peeta (The Hunger Games), Bellamy (The 100) en Mr. Grey himself (Fifty Shades Of Grey) zijn toch niet echt verkeerd? Naarmate het boek vordert, leer je Miles een stuk beter kennen en wordt hij wat minder irritant en wordt hij zelfs best leuk!

Het rare vond ik wel dat de relatie met Rachel (de vroegere vriendin van Miles en nee, dit is geen spoiler) een beetje uit de lucht kwam vallen. Ze komt binnen en BOEM hij is verliefd en hij wil met haar trouwen etc. Ik vond Rachel eigenlijk niet eens zo leuk, maar kennelijk had ze iets wat Miles in haar zag. Helaas liet Hoover ons dat niet zien. Een beetje vreemd..

Maar de relatie (of juist het gebrek aan relatie) tussen Tate en Miles is ook een beetje vreemd. Het doet me enigszins denken aan Fifty Shades Of Grey, hoe hij soms zó afstandelijk is na de (behoorlijke steamy) seks. Ik begreep Tate ook niet helemaal, hoe ze zichzelf zo veel hoop kan geven en dan boos wordt op Miles. Ik vond haar gewoon een beetje vreemd.

Het einde daarintegen was gewoon krak, boem, gebroken hart. De tranen zaten best wel hoog, want eindes schrijven kan Colleen Hoover zeker wel! Het duurde even een tijdje voor ik weer rustig kon ademen en kon gaan slapen, want oef, wat was dat einde heftig.

Vond ik dit boek nou echt zo slecht? Nee. ‘Een beetje vreemd, maar wel lekker’ zou mijn moeder gezegd hebben. Colleen Hoover schrijft om van te smullen en ondanks dat ik wat problemen had met de personages, was het verhaal zeker goed bedacht en geschreven. Zolang je geen moeite hebt met seksueel getinte scènes en een gebroken hart, zal dit boek zeker op je lijf geschreven zijn! Stupid, ugly love…