Recensie – Onverschrokken

Recensie – OnverschrokkenOnverschrokken by Lesley Livingston
Published by Best of YA on February 16th 2017
Pages: 384

Fallon is als dochter van de koning voorbestemd om tegen de Romeinen te gaan strijden met haar vaders troepen. Haar moeder, een legendarische strijder die heroïsch ten onder is gegaan in de strijd tegen Julius Caesar, heeft haar daar van kleins af aan op voorbereid. Op haar zeventiende verjaardag wil Fallon niets liever dan dat haar vader haar beëdigd als strijder en dat haar grote liefde Mael haar vader om haar hand vraagt. Maar alles loopt anders: haar vader heeft besloten om haar uit te huwelijken. Na een schokkende gebeurtenis in het bos wordt Fallon gevangengenomen door een slavenhandelaar en verscheept naar Rome. Het valt de handelaar op dat ze opvallend goed kan vechten...

Ik wil uitgeverij Best Of YA bedanken voor een exemplaar van dit boek en voor de leuke Boekentijgers-leesclub!

Onverschrokken volgt Fallon, de dochter van de koning van haar stam, die stiekem het liefste een krijger wil zijn. Ze wil vechten net als de mannen, maar haar vader houdt dat tegen. Op haar verjaardag denkt ze te horen te krijgen dat ze eindelijk mag meevechten met de rest, maar die aankondiging pakt toch iets anders uit dan verwacht. Boos en verdrietig loopt ze weg van de situatie en nadat ze alles kwijt is geraakt tijdens die wandeling, wordt ze meegenomen door een slavenhandelaar die hele bijzondere plannen met haar heeft.

De cover springt er meteen uit. Te zien is een gladiatrix, een vrouwelijke gladiator, met flink wat zelfvertrouwen. Het boek is onmiskenbaar Young Adult, maar wel anders dan de rest van de boeken die in de winkels staan. Een historische YA is misschien op dit moment wel een schot in de roos, want vergelijkbare boeken zijn er niet veel. Daarbij komt dat de gemiddelde YA-lezer na de middelbare school geschiedenis misschien wat heeft laten varen, dus dit boek spijkert meteen wat algemene kennis bij.

Fallon is een stoer personage. Ze laat zich niet zomaar kisten en heeft altijd een weerwoord. Dit valt op bij de andere personages en al snel zijn de mensen om haar heen gefascineerd door haar, zowel positief als negatief. Ze laat overal en bij iedereen een indruk achter, maar zelf heeft ze daar niet veel van doen. De rouw om haar overleden zus en het gemis van haar eigen stam overheersen in haar hoofd. Dit maakt Fallon menselijk, al valt het wel op dat ze snel kan schakelen. Ze blijft niet lang in haar verdriet hangen, wat soms positief uitpakt, maar ook een beetje vreemd is voor de lezer.

Natuurlijk ontbreekt de (misschien onnodige) liefde niet in dit boek. Wat dat betreft volgt Onverschrokken de trends van YA-boeken: er zijn maar weinig YA-boeken zonder romantiek. Wat dit boek dan toch bijzonder maakt, is dat Fallon zich niet snel laat vangen en dat er meer waarde wordt gehecht aan familiebanden en vriendschappen dan pure romantiek.

Al met al is Onverschrokken een boek met een bijzondere setting in oud-Rome, een boek vol actie en avontuur en een boek met een absoluut ‘onverschrokken’ hoofdpersonage. Voor elke YA-lezer die normaal gesproken fantasy leest, maar ook eens iets realistisch wil lezen, of voor iemand die spanning zoekt in een boek zonder dat het meteen een thriller wordt. Maar al met al zou dit vrijwel elke lezer wel aanspreken. Het is een absolute aanrader!