Recensie – Ontworteld

Recensie – OntworteldOntworteld by Naomi Novik, Inge Boesewinkel, Jeske Nelissen
on November 12th 2015
Pages: 512
two-half-stars

Agnieszka's volk vertrouwt op een kille tovenaar als beschermer tegen het Woud. Maar deze man vraagt een enorme prijs: een jonge vrouw die hem tien jaar moet dienen, een lot dat haast net zo verschrikkelijk is als in het Woud terechtkomen. Het volgende keuzemoment nadert en Agnieszka is bang. Ze weet- iedereen weet- dat de tovernaar haar beste vriendin Kasia zal nemen: de mooie, sierlijke, dappere Kasia, die alles is wat zij niet is. Maar Agnieszka vreest de verkeerde dingen. Want het is niet Kasia die de tovenaar kiest...

Ik las dit boek al eind vorig jaar en de recensie heeft dus lang op zich laten wachten, maar het was nodig. Ik moest dit even goed laten bezinken voor ik een goede recensie kon schrijven. In ieder geval wil ik uitgeverij LS heel erg bedanken voor het sturen van een recensie-exemplaar!

Ik had enorm veel hoop voor dit boek, want het werd als een popster ontvangen in de Amerikaanse Booktube-community, maar ik denk dat ik het veel te erg heb overschat voor mezelf. Het begon er al mee dat ik eigenlijk niet goed door het boek heen kwam. Het duurde voor mijn gevoel zó lang voor ik eenmaal in het verhaal kwam en zo lang voor ik hem uitlas, dat ik al mijn interesse leek te verliezen.

Laat ik voorop stellen dat ik zeker begrijp waarom mensen dit een goed boek vinden. Dit boek heeft voor veel mensen alles wat ze zoeken: high fantasy met magie, een ongrijpbare vijand, de twijfel tussen goed en kwaad én een touch van romantiek. Dit vond ik ook echt heel tof en het plot vond ik heel goed bedacht. Maar toch had ik heel wat punten waar ik mee worstelde.

Ik vond Agnieszka een beetje overmoedig. Ze kwam een beetje té stoer en makkelijk op mij over, terwijl ik zelf nog de tijd nodig had om de hele situatie in kaart te brengen. Ze sprong zó over bij elke verandering, terwijl ik even goed moest wennen. Daar komt bij dat ik de Draak (de tovenaar) echt vreselijk vond en ik aan het einde nog steeds niet helemaal begreep waarom hij de meisjes koos.

Ik vond de dreiging in het boek van het Woud onduidelijk en eerder irritant dan gevaarlijk. Misschien kwam het door het gebrek aan fantasie van mijn kant, want ik zag het gewoon niet voor me. Daarnaast snapte ik óók niet veel van de vorm van magie en van Kasia (meer over Kasia kan ik niet zeggen in verband met spoilers).  Ik denk dat dat mijn grootste probleem was: het boek is goed geschreven, maar ik zag het niet voor me. Er valt te twisten of dit aan het boek of de schrijfster ligt, of gewoon aan mij. Want ik denk dat het boek zo hoog aangeschreven is, doordat men die fantasie wél bezit.

Het werd pas leuker toen er meerdere personages aan bod kwamen en toen merkte ik ook dat de hoofdpersonages beter uitgewerkt werden, maar ik vond het nog steeds niet top. Ik vloog door het einde heen, maar ik denk eerder door de opluchting dan door het verhaal zelf, al was het wel spannend.

Ik houd het er maar op dat dit boek gewoon niet voor mij is weggelegd. Maar laat je niet ontmoedigen door dit boek, want héél veel mensen vinden dit boek wel heel goed en ik kan zien waarom. Geef hem gewoon een kans, wegleggen kan altijd! Ik gaf het boek 3 sterren, maar ik neig meer dan 2,5 dan naar 3!

two-half-stars