Recensie – Onder De Huid

Recensie – Onder De HuidOnder de huid by Sara Flannery Murphy, Mechteld Jansen
Published by De Fontein on February 13th 2018
Pages: 336

Edie heeft een ongebruikelijke baan: ze werkt als ‘body’ in het Elysische instituut. Dankzij een drug kan een body korte tijd de persoonlijkheid van een overledene aannemen. Edie slikt de drug opdat haar cliënten de ervaring hebben met hun dierbaren te praten. De meeste body’s houden het werk niet lang vol, maar Edie verlángt juist naar de vergetelheid die het werk met zich meebrengt.

Dan raakt Edie geobsedeerd door cliënt Patrick, wiens vrouw Sylvia overleden is. Ondanks de mysterieuze omstandigheden rond Sylvia’s dood ontwikkelt ze gevoelens voor Patrick. Ze spreekt buiten werktijd met hem af, en langzaam raken de regels steeds verder op de achtergrond. Regels die er zijn om de body’s te beschermen, want het werk is niet zonder gevaren…

Edie is een ‘body’ in het Elysische Instituut. Dit houdt in dat ze door middel van een pil voor een tijdje iemand anders kan zijn: een overleden dierbare van degene die voor haar zit. Tijdens de sessies met een ‘body’ kan iemand dus bijvoorbeeld zijn of haar vrouw, zus, dochter of moeder zien terwijl Edie haar lichaam daarvoor openstelt. Edie krijgt zelf niets mee van deze momenten. Edie doet dit werk al jaren, het langst van iedereen, tot ze geobsedeerd raakt door haar cliënt Patrick. Ze krijgt gevoelens voor hem en begint met hem af te spreken, maar langzaam komen de gevaren van een ‘body’ zijn naar boven wanneer ze zich laat gaan.

Ik luisterde dit boek als audioboek via Storytel en het werd voorgelezen door Donna Vrijthof. Ik vond haar stem prettig om naar te luisteren. De verdere recensie is niet beïnvloed door het feit dat ik het boek luisterde in plaats van las.

Het bijzondere aan Onder De Huid is dat het niet in een genre te vatten valt: het is een roman, thriller en sci-fi boek in één, of eigenlijk alle drie net niet. Het wordt als roman beschreven en ik begrijp dat dat het beste past bij het boek, maar het is zeker geen doorsnee roman voor de doorgewinterde romanlezers. Het boek is het, nou ja, nét niet..

Aan de schrijfstijl van dit boek ligt het in ieder geval niet. Sara Flannery Murphey weet hoe ze een verhaal op papier moet zetten en ze weet precies de juiste woorden te vangen om een emotie of een sfeer te pakken te krijgen. Dat maakt het boek misschien wat langzaam, maar het maakt het wel mooi om te lezen. Het boek leest ook fijn door, er zijn geen momenten dat de schrijfstijl echt gaat tegenstaan.

Ook het concept is en blijft wel tof. Het idee van ‘body’s’ is interessant en daar had ik graag meer over willen lezen, bijvoorbeeld vanuit een ander personage die een ‘body’ bezoekt. Helaas volgt het verhaal alleen Edie, die om eerlijk te zijn totaal niet interessant is. Ze blijft het hele verhaal door oppervlakkig en afstandelijk, niet iemand waarmee ik me zou kunnen vergelijken, en zelfs op de momenten dat ze zich even bloot geeft, doet het de lezer eigenlijk niets. Hierdoor is het boek eigenlijk de gehele tijd een opsomming van gedragingen en gedachten van Edie die weinig interesse opwekken.

Het feit dat het verhaal mooi geschreven is, redelijk goed doorleest en dat het concept tof is, maakt dat het boek nog een aantal sterren verdient. Het is geen lijdensweg om te lezen, maar het is verstandig om voordat je begint te bedenken dat je niet te veel op Edie moet letten. Zodra je haar uit je irritatie-gedachten hebt gezet, is het boek redelijk interessant en bijzonder. In ieder geval een boek dat je lang bijblijft.