Recensie – Noorse Goden

Recensie – Noorse GodenNoorse Goden by Neil Gaiman
Published by Karakter Uitgevers on October 1th 2017
Pages: 248

Neil Gaiman heeft zich tijdens het schrijven van zijn eerdere bestsellers – waarvoor hij onder andere de Hugo Award, de Nebula Award en meerdere Bram Stoker Awards in ontvangst mocht nemen – altijd laten beïnvloeden door mythologie uit de oudheid. Nu richt hij zich op de oorsprong van de Noorse goden. Hij blijft tijdens het schrijven trouw aan zijn beschrijvingen van het Noorse pantheon: Odin, de oppergod die wijs, dapper en slinks is. Thor, de zoon van Odin, die weliswaar enorme fysieke kracht bezit, maar niet bepaald de slimste van de goden is. En natuurlijk Loki – de zoon van een reus – die de bloedbroeder van Odin is en een manipulator eerste klas.

Gaiman verwerkt deze losse mythen tot een doorlopend verhaal dat begint met het ontstaan van de legendarische negen werelden en duikt dan in de levens van goden, dwergen en reuzen. Zo moet Thor zich vermommen als vrouw – lastig, met een baard en onstilbare honger – om zijn gestolen hamer terug te krijgen. Het bloed van Kvasir – de scherpzinnigste god van allen – wordt in honingwijn veranderd en geeft de drinkers ervan magische krachten. Het boek bereikt zijn piek aan het einde met het epische verhaal van Ragnarok: de ondergang van de goden en de geboorte van een nieuwe tijd en nieuwe mensen.

Neil Gaiman schrijft in zijn boek Noorse Goden over de Noorse Goden uit de klassieke mythologie. De hoofdrolspelers, Odin, Thor en Loki, worden uitgelegd en er worden verhalen over hen en over de andere Goden verteld. Het zijn eigenlijk losse mythen die hij verwerkt in een doorlopend verhaal over het ontstaan van de negen werelden, het verloop van de Goden in de negen werelden en Ragnarok, het einde der tijden.

Wonderbaarlijk genoeg is dit mijn eerste Neil Gaiman-boek, terwijl ik altijd al met lof over hem spreek. Dit prachtige boek, wat een combinatie is tussen fictie en non-fictie, stond al een tijdje in de kast en toen ik hem oppakte, werd ik al meteen gelukkig. Ik denk dat dit voor een groot deel komt doordat ik een fan ben van mythologie en dat ik daardoor al het gevoel had dat dit boek op zijn plek zou vallen.

Gaiman schrijft Noorse Goden eigenlijk als een non-fictie boek: hij vertelt alleen de mythische verhalen en probeert daar zo min mogelijk eigen interpretatie aan toe te voegen. Het enige wat hij heeft gedaan, is van de verhalen een lopend boek gemaakt. Het boek begint – heel handig – met een soort introductie/geheugensteuntje van de verschillende benamingen en de grote namen in de mythologie. Erg handig voor een leek als ik, zodat de verhalen goed te volgen zijn.

De verhalen zijn dus niet aan Gaiman toe te schrijven en het is dus lastig te beoordelen in hoeverre ‘hij’ daadwerkelijk een goed boek heeft geschreven, maar wat wel te zeggen valt is dat zijn schrijfstijl netjes en strak is, maar fijn en uitnodigend. Al snel wil je doorlezen en de rest van de verhalen in je opnemen, zelfs al schrijft hij het wat droog en binnen de kaders. Als dat Gaimans eigen schrijfstijl is, denk ik dat zijn andere boeken mij ook goed in de smaak vallen.

Noorse Goden is dus een fijne bundel van verhalen om een begin te maken met de Noorse mythologie. Het leest fijn, de verhalen zijn interessant en het is een vermakelijk boek. Als mythologie-liefhebber kun je hier je hart mee ophalen (zoals ik deed), maar ook als niet geïnteresseerde of als iemand die er weinig van weet, is het heel goed te volgen. Een aanrader, dus.