Recensie – Nerve

Recensie – NerveNerve by Jeanne Ryan
Published by Best of YA|van Goor on September 1th 2016
Pages: 224

Vey is geselecteerd om mee te spelen in NERVE, een spel dat online live wordt uitgezonden. Alles draait bij NERVE om durven en je grenzen verleggen. De spelmakers blijken Vey goed te kennen. Ze wordt verleid met prijzen die van haar ThisIsMe-pagina zijn gehaald en ze wordt gekoppeld aan de perfecte jongen, de woest aantrekkelijke Ian. In het begin is het spel geweldig: Vey en Ian krijgen veel fans die hen aanmoedigen om steeds riskantere uitdagingen aan te gaan, waarbij steeds meer te winnen valt. Maar dan krijgt het spel een drastische wending en het is alles of niets voor Vey.

Ik begon dit boek met mijn twijfels door de verschillende verhalen die ik hoorde over dit boek. Ik had het geluk dat ik dit boek kreeg tijdens het Best Of YA-event dat Fleurine organiseerde, zodat ik hem lekker kon lezen. Ik wilde wel heel graag de film zien, maar mijn gouden regel (‘books before movies’) hield me in toom. Ondertussen heb ik trouwens de film nog niet gezien, ik heb wel de trailer bekeken. Mocht je de film/trailer hebben gezien, vergelijk dit dan niet met het boek. Ik vond het nog al verschillen!

Dit boek begint gelijk goed. Gelukkig maar, want het is een dun boek, dus er moet meteen actie komen. Vey krijgt een uitnodiging voor het spel NERVE en ze neemt het risico om mee te doen. Ze kan hiermee geweldige prijzen winnen. Dat vind ik meteen het leukste aspect van het boek: het laat je zien hoe snel mensen iets ‘ongelooflijks’ doen, zolang er maar een mooie prijs aan vast zit. Tot hoe ver zou jij gaan om alles wat je maar wil te krijgen in het leven?

Het boek wordt deels verkocht door de ‘woest aantrekkelijke Ian’, waar ik het niet zo mee eens ben. Aangezien het boek zich afspeelt in maar weinig tijd, is alles wat Ian en Vey opbouwen behoorlijk oppervlakkig. En toegegeven: zo woest aantrekkelijk vind ik hem niet. Maar goed, dat is mijn persoonlijke smaak. Het geeft wel meer diepgang aan het spel en daarmee aan het verhaal, zeker naar het einde van het boek toe.

NERVE is een boek met een bijzonder concept, een spel wat technisch gezien je leven over kan nemen. Ik had hier zelf weinig over gelezen en dit maakt het boek verfrissend en origineel. Het toont aan hoe gek mensen wel kunnen zijn, hoe dierlijk, als beesten, men om kan gaan met andere mensen zodra ze er zelf beter van kunnen worden. Een boek met weinig kijk in de levens van de personages, behalve alles rondom het spel, maar toch krijgt Jeanne Ryan het voor elkaar om vriendschappen goed uit te diepen.

NERVE is zeker een leuk boek en doordat hij zo dun is, behoudt hij zijn charme. Ik ben blij dat ze het niet heeft uitgemolken. Het spel wordt gespeeld, van kwaad tot erger, en dan komt de ontknoping. Niets lastigs aan, gewoon simpel. Dat maakt het dus een fantastisch boek om ‘even’ tussendoor te lezen en om zeer van te genieten!