Recensie – Nachtrijder [Blogtour!]

Recensie – Nachtrijder [Blogtour!]Nachtrijder by Alexandra Penrhyn Lowe
Published by A.W. Bruna Uitgevers on November 1st 2016
Pages: 336

Met het openen van de Rode Poort heeft Eveline een vernietigende kracht losgelaten: een horde demonen – de Wilde Jacht – trekt over de aarde en zaait dood en verderf. Geen Wachter is meer veilig.Verteerd door schuldgevoel zoekt Eveline samen met de overgebleven Wachters en Cleo naar een oplossing. Maar de Wilde Jacht wordt elke dag sterker en moordt doelgericht de laatst overbleven Wachters uit.Al is Eveline nu ingewijd als volwaardig Wachter en beschikt ze eindelijk over de dodelijke kracht om terug te vechten, alleen een levensgroot offer lijkt de demonen te kunnen stoppen, voordat de nacht voor altijd zal neerdalen over Evelines wereld.

Ik ontmoette Alexandra Penrhyn Lowe op het A.W. Bruna Bloggers & Bites-event begin september en daar presenteerde ze haar nieuwste boek: Nachtrijder. Op dat moment had ik alleen nog maar Sevenster gelezen, een boek waar ik enorm enthousiast over was, maar ook dat was al een lange tijd terug. Wolfsbloed stond al die tijd braaf in mijn kast, maar gelezen was hij nog niet. Dus na het evenement, vol enthousiasme over Nachtrijder, begon ik toch in Wolfsbloed, zodat ik mee kon doen aan de blogtour rondom Nachtrijder!

Tijdens het evenement vertelde Alexandra dat Nachtrijder veel heftiger zou zijn dan de eerste twee delen van de serie. Het zou bloederiger, gevaarlijker en gruwelijker worden dan dat je ooit voor ogen zou hebben. En geloof me, dat is zeker het geval. Dacht je misschien nog bij Sevenster en Wolfsbloed dat het wel wat stoerder mocht zijn allemaal, dan zijn je geboden gehoord! Het lijkt soms alsof Alexandra met haar rode pen door haar karakteraantekeningen is gegaan en alles heeft gestreept, maar ik houd er wel van.

Eveline blijft natuurlijk een onzeker meisje, maar je merkt al zo’n groot verschil met het eerste boek. Ze maakt grote sprongen in dit boek, waardoor ze niet ‘zomaar’ een Wachter meer is, maar veel meer dan dat. Ik blijf Eveline een heel tof personage vinden en het doet me zo goed dat ze nu eindelijk meer vertrouwen begint te krijgen.

De schrijfstijl van Alexandra is misschien wel het fijnste van de hele reeks: terwijl er veel verschillende personages, personen en objecten zijn, blijft het verhaal toch soepel lopen. Ze zorgt ervoor dat het verhaal toch luchtig blijft, het leest heerlijk weg. En mocht je Wolfsbloed al een lange tijd terug gelezen hebben, wees dan niet getreurd: Alexandra zorgt ervoor dat je door middel van uitgebreide omschrijvingen weer precies weet wat er gebeurde in het vorige boek. Pluspuntje, dus!

De ‘De Laatste Wachter-serie’ blijft een steengoede fantasyreeks van Nederlandse bodem. Veel meer mensen zouden deze boeken een kans moeten geven, want ik vind ze echt heel tof. Nu alleen dus zo lang wachten op het volgende deel!