Recensie – N.22

Recensie – N.22N.22 by Joyce Roele
Published by Godijn Publishing on March 30th 2017
Pages: 316

Kate beschikt over een helende eigenschap en wordt daardoor al twee jaar lang, door de overheid, opgesloten. De overlevingsregels die zij van haar moeder heeft meegekregen, houden haar in leven, maar zorgen er ook voor dat ze van binnen langzaam wegkwijnt. Ze heeft de hoop opgegeven om ooit nog vrij te zijn en wanneer zij wordt overgeplaatst naar laboratorium Mentha verwacht zij niet lang meer te leven. Een onverwachte ontmoeting zorgt voor een verrassende wending in haar anders zo eentonige bestaan.

Alexander en Lena zijn op zoek naar hun beste vriendin Kate. Alexander is er van overtuigd dat het zijn schuld is dat de gave van Kate is ontdekt en hij zet alles op alles om haar te bevrijden. De zoektocht zit vol gevaren en keuzes die ze nooit verwacht hadden te hoeven maken.

Is het laboratorium het eindstation voor Kate? Of weet zij met behulp van haar vrienden te ontsnappen uit deze nachtmerrie?

Kate beschikt over speciale gaven die nog onderzocht moeten worden. Hierdoor zit ze al twee jaar opgesloten door de overheid. De is weggerukt bij iedereen die ze lief had, waaronder haar moeder en haar twee beste vrienden, Alexander en Lena. Kate kreeg drie regels mee van haar moeder om te overleven en tot nu toe lukt het haar aardig, al is het leven vooral erg eentonig en onzeker. Alexander loopt met het schuldgevoel over het verraad van Kate. Maar er komt snel verandering in het oh zo eentonige bestaan in het laboratorium.

Joyce Roele is pas zeventien jaar oud en heeft nu al haar eerste boek op haar naam staan, eh, WOW? Dat verdient op zich al een groot applaus. Maar wanneer haar boek dan ook nog eens zo in de smaak valt bij recensenten, dan mag ze helemaal in haar handen knijpen van geluk. N.22 is helemaal de moeite waard!

Een Nederlands dystopian verhaal, vaak wordt dat vanzelf al een beetje ondergesneeuwd. Helaas is het een feit dat Nederlandse (dystopische) boeken vaak het spit moeten delven voor vertaalde werken, wat de redenen dan ook mogen zijn. Toch is het absoluut de moeite waard om (meer) Nederlands geschreven boeken te lezen, want we hebben behoorlijk wat talent in ons kikkerlandje (en onze buurtjes natuurlijk, Vlaamse schrijvers kunnen er ook wat van!).

Kate is wel een redelijk stereotype personage en ze komt niet helemaal tot haar recht in haar verhaal. Ze blijft een beetje mysterieus, wat ook heel tof kan zijn, al is het niet de bedoeling dat de lezer na het lezen van het boek nog steeds niet goed weet wie het hoofdpersonage is. Roele heeft meer gewerkt aan de karakterisatie van de bijpersonages, want elk bijpersonage heeft zijn of haar eigen stem: heel goed gedaan!

Ik kan niet zeggen dat het verhaal niet voorspelbaar is, maar het hindert niet tijdens het lezen. De setting is niet volledig uniek, maar leest heel lekker weg. Het boek is dus zeker niet perfect, maar eigenlijk heb je dat tijdens het lezen van het verhaal helemaal niet in de gaten. Het leest namelijk zó snel, dat je niet de tijd hebt om stil te staan bij de imperfecties van het verhaal.

Blaast N.22 je van je stoel? In principe niet. Het is een ontzettend tof verhaal en ik heb er erg van genoten, maar het is niet zó bijzonder dat het je voor altijd bij zal blijven. Toch denk ik er nog steeds aan terug, want het is echt knap om als zo’n jong meisje zo’n sterk eerste verhaal neer te zetten in je serie. Ik kijk zeker uit naar de vervolgen en ik denk dat het met het boek beter gaat worden!