Recensie – Mosquitoland

Recensie – MosquitolandMosquitoland by David Arnold
Published by Speak on March 1st 2016
Pages: 368

After the sudden collapse of her family, Mim Malone is dragged from her home in northern Ohio to the “wastelands” of Mississippi, where she lives in a medicated milieu with her dad and new stepmom. Before the dust has a chance to settle, she learns her mother is sick back in Cleveland. So she ditches her new life and hops aboard a northbound Greyhound bus to her real home and her real mother, meeting a quirky cast of fellow travelers along the way. But when her thousand-mile journey takes a few turns she could never see coming, Mim must confront her own demons, redefining her notions of love, loyalty, and what it means to be sane.

Mosquitoland volgt MIM (afkorting voor Mary Iris Malone) die het thuis niet meer uithoudt na de scheiding van haar ouders en de verhuizing met haar vader en haar stiefmoeder naar de ‘wastelands’ van de Mississippi. Ze neemt het drastische besluit op bezoek te gaan bij haar moeder in Ohio, nadat ze er achter komt waarom ze haar moeder niet meer spreekt. Ze heeft weinig op zak en gaat met een groep richting Ohio, maar al snel loopt het niet allemaal zoals gepland en verzeilt Mim in een heuse roadtrip met verschillende, fantastische personages die ze onderweg ontmoet.

Mim is een bijzonder karakter: ze is misschien net zo impulsief en een beetje naïef net als vele andere YA-karakters, toch heeft ze een bepaalde gloed over zich heen. Ze is grappig, slim en weet precies wat ze wil. Hierdoor valt de lezer vrijwel meteen voor haar en vergeeft de lezer haar haar nukken. De andere personages in het boek zijn divers: er is geen standaard blik personages opengetrokken om dit boek op te vullen. Ieder karakter heeft zijn eigen stempel op het verhaal gedrukt en dit is prachtig om te lezen. Vooral Walt is absoluut de moeite waard, wat een heerlijke jongen.

Mim blijft in het boek zeggen: ‘I am Mim and I am not okay.’ Mim is ook niet okay. Tijdens de trip leert ze zichzelf steeds beter kennen en merkt ze dat het niet erg is om anders te zijn dan anderen. Dit boek dealt met geestesziektes in verschillende soorten en maten. Op sommige plekken weet David Arnold zelfs onderliggende kritiek te geven op het zorgsysteem voor geestesziektes zoals het nu is. Dit is gedurfd en opent hopelijk de ogen van de lezers voor dit soort ‘weggestopte hulp’.

De schrijfstijl van Mosquitoland is prachtig, maar niet voor de beginnende Engelslezer. Arnold schrijft ontzettend mooi en poetisch, maar hij gebruikt niet-allerdaagse Engelse woorden en daardoor is het niet voor iedereen goed te volgen. In het ergste geval moet de lezer soms even teruglezen of een aantal woorden opzoeken om het te begrijpen. Mocht de lezer al langer Engels lezen, dan lijkt me dit boek geen probleem. Het is anders dan hoe de meeste YA-boeken zijn geschreven en daarom kan het een mooie aanvulling zijn in de boekenkast.

Mosquitoland verdient vier grote sterren door het scala aan bijzondere karakters, de mooie setting en de denkmaterie die het geeft over psychische hulp. David Arnold is zeker een schrijver om in de gaten te houden en zal voor vele lezers op de instant-buy-list komen te staan!