Recensie – Marie [BLOGTOUR!]

Recensie – Marie [BLOGTOUR!]Marie: Codenaam Jeanne Published by Van Halewyck on February 1th 2017
Pages: 464

Vlaanderen, Pasen 1944. Marie Pauwels, net zestien geworden, droomt van een avontuurlijker en romantischer leven dan het saaie en beknotte bestaan onder de kerktoren van Meenbeek. Ook de oorlog die nu al vier jaar woedt, kabbelt er rustig voort en schijnt zelfs aan het dorp voorbij te gaan. Maar schijn bedriegt. Zeker wanneer op een nacht een Canadese bommenwerper vlak achter de boerderij neerstort en daar opeens een heleboel moffers en Mestapo’s, zoals nonkel Berre de Duitse soldaten noemt, op af komen. Alleen de piloot weet te ontkomen. Tot woede van de SS’ers en de plaatselijke collaborateurs. Intussen zorgt de landing van de Amerikaanse troepen in Normandië in heel België en Nederland voor steeds meer spanning en bloedige confrontaties tussen wit en zwart. Maar ook daarvan blijft het dorp voorlopig gespaard. Tot die fatale zondag 30 juli 1944, waarop een kogel zorgt voor een tragedie met vreselijke gevolgen…

Op maandag 20 februari gaf Eveline op This is how we read het startschot van de blogtour met haar recensie en een kort interview met de auteur. Vervolgens reisde het boek naar Boekenz op dinsdag 21 februari. Woensdag gaf Katrien haar oordeel op Perfect imperfect en op donderdag was Ingrid van Boeklovers aan de beurt. Op vrijdag vertelde Annelies van Boekboetiek wat ze van het derde luik in de Pauwels-trilogie vond en in het weekend zijn Ineke van Wonderland by Alice en ik aan de beurt met onze recensie. Op maandag vertelt Joany op haar blog Nerdy mommy hoe zij het vervolg op Ule en Mette heeft ervaren en op dinsdag 28 februari heeft Eline van Les filles qui lisent het laatste woord.

Marie is het derde deel in de Pauwels-trilogie van Marc de Bel. Marie is het nichtje van Ule en de dochter van Mette. De boeken volgen elkaar op, maar zijn ook zeker los van elkaar te lezen. Als standalone, zoals ik het heb gelezen, bracht het mij geen problemen. Pas wanneer ik nu de eerdere boeken op zal pakken, kan het zijn dat ik al meer weet dan gewenst is.

Marc de Bel was voor mij totaal onbekend. Ik heb zelfs geen kinderboeken van hem gelezen (die in Vlaanderen dus razend populair zijn), dus ik kwam in een volledig nieuwe wereld. Nu kan ik je vertellen dat mijn Vlaams niet op-en-top is, dus soms had ik wat moeite met de Vlaamse woorden die in het boek worden gebruikt, maar over het algemeen las ik er lekker doorheen.

Ik ben geen grote fan van boeken over de Wereldoorlogen, zoals je misschien al weet, maar toch wil ik boeken in dit genre niet meteen afschrijven. Ik ben ook blij dat ik dit niet met Marie heb gedaan. Ik kan zeker stellen dat Marie niet mijn favoriete boek is, doordat het onderwerp niet volledig bij mijn interesse aansloot, doordat de schrijfstijl wat lastig was voor mij en doordat ik sommige delen van het verhaal niet helemaal snapte (zoals de quotes van Jeanne d’Arc), maar het was zeker een boek dat mij vermaakt heeft en waar ik van genoten heb.

Het mooiste aan het verhaal vond ik misschien dat dit de pure realiteit is waar de mensen in die tijd mee te maken hebben gehad. Marc de Bel heeft goede research gedaan naar het onderwerp en dat is van de pagina’s af te spatten. Zonder dat je het weet, leer je meteen weer iets nieuws van de Tweede Wereldoorlog. Want zeg nou zelf: dat is toch een onderwerp wat niet vergeten mag worden?