Recensie – Maresi

Recensie – MaresiMaresi by Maria Turtschaninoff
Published by Clavis Books on January 1st 1970
Pages: 173

Mijn naam is Maresi Enresdotter. Ik teken mijn herinneringen op nu alles mij nog helder voor de geest staat. Er is nog niet veel tijd verstreken, één lente slechts. Ook wat ik het liefste zou vergeten, ligt me nog vers in het geheugen. De geur van bloed. Het geluid van krakende botten.
Maresi is novice in het Rode Klooster op het eiland Menos, een plaats waar mannen niet mogen komen. Net als vele andere meisjes is ze gevlucht voor honger, vervolging en onderdrukking. In het Klooster heeft ze een nieuw thuis gevonden, waar ze ontdekt waar haar hart ligt: bij kennis en boeken.Op een lentemorgen komt een jong meisje aan op het eiland: Jai. Ze is op de vlucht voor haar vader. In haar kielzog brengt ze gevaar en verschrikking mee. Iedereen in het Klooster wordt op de proef gesteld, maar niemand meer dan Maresi.
Het eerste boek van de Kronieken van het Rode Klooster. Een mysterieus en meeslepend verhaal over een meisje dat een hartverscheurende keuze moet maken. Voor young adults.
Winnaar van de Finlandia Juniorprijs voor het beste Finse jeugdboek van 2014

Dit mooie, mysterieuze boek mocht ik lezen als recensie-exemplaar van uitgeverij Clavis. Ik zag het boek in de zomerfolder van Clavis en ik wist eigenlijk niet wat ik moest verwachten. Het boek ziet er sowieso prachtig uit, maar de flaptekst maakte niet echt iets duidelijk. Je weet dat er iets gaat gebeuren, maar wat? Ik verwachtte dus wel aardig wat, een flinke climax, omdat het boek me zo in zijn greep had gehouden!

Vanaf de eerste pagina word je het boek ingezogen als een soort film. Ik moet bekennen dat ik dit niet vaak bij boeken heb, maar Maresi heeft het voor elkaar gekregen. Uit eindelijk vergat ik de woorden en de letters en zag ik alleen nog maar wat er gebeurde in het Rode Klooster. Het kaartje achterin het boek hielp daar ook goed bij, want daardoor zag ik precies in mijn hoofd hoe het Rode Klooster er uit ziet en hoe het eiland is opgebouwd.

Je voelt vanaf het begin dat er dus een grote gebeurtenis gaat gebeuren. Het scheelt al flink dat je vanaf de eerste bladzijde weet dat Maresi haar verhaal opschrijft en dat ze dus al weet wat er is gebeurd, want daardoor wil je zo snel mogelijk weten wat er is gebeurd. Ik vond het een groot pluspunt dat je vanuit Maresi haar ‘dagboek’ leest.

De manier van leven in het Rode Klooster is heel mooi uitgewerkt. Er zit een hele samenleving achter, met zusters en hun novices. Elke zuster heeft een bepaald vakgebied en neemt 1 of meerdere novices onder haar hoede als leerlingen. Het is hierdoor ook goed duidelijk welke persoonlijkheden de zusters en novices hebben, al is het niet vanzelfsprekend. Gelukkig is niemand een stereotype personage. Heo is met stipt mijn favoriete personage. Dit jonge, maar ontzettend dappere meisje heeft niet alleen Maresi’s hart gestolen, maar ook de mijne!

Doordat je in het boek zo warm gemaakt wordt voor de ontknoping, viel de gebeurtenis me in eerste instantie eigenlijk een beetje tegen. Gelukkig trok het later iets bij, maar ik was een beetje teleurgesteld door de anticlimax die me overviel. Maar, gelukkig trekt de schrijfster het goed bij en wordt het boek echt retespannend. Ik had veel moeite om hem weg te leggen en die 172 bladzijden waren er ook met een middagje doorheen!

Ik snap heel goed waarom dit boek gekozen is als beste Finse jeugdboek van 2014. Het is een goede mengelmoes van fantasy en eigentijds, van vergezochte gebeurtenissen en normale fictie. Het is eigenlijk alles wat je in een jeugdboek zoekt. En nu zal je denken: jeugdboek, jeugdboek… Moet ik dat als Young Adult-lezer wel proberen? Maar ik denk dat ze in Finland gewoon het onderscheid niet zo goed kennen, want dit is zeker weten een YA-boek.

Gelukkig komen er nog vervolgdelen, want ik kan niet wachten. Ik hoop van harte dat Clavis ze tegen de tijd dat ze uitkomen gaat vertalen, want in deze mooie hardcovers staan ze prachtig naast elkaar in de kast. Maresi is een echte ‘unpopular pearl’ en ik zou hem aan iedereen aanraden!