Recensie – De Man Die De Tijd Meenam

Recensie – De Man Die De Tijd MeenamDe man die de tijd meenam by Elan Mastai, Ineke van Bronswijk
Published by HarperCollins on February 14th 2017
Pages: 336

Tom Barren, de mislukte zoon van een supergenie, woont in een wereld waarin in 1965 een alles veranderende ontdekking is gedaan; luchtvervuiling, grensconflicten en milieukwesties zijn verleden tijd en het 2016 van die wereld is schoon, vredig en gelukkig. Maar in die wereld verloor Tom ook zijn moeder en vriendin. Hij is vastbesloten terug te gaan naar 1965 om de uitvinding - en daarmee de dood van zijn moeder en vriendin - ongedaan te maken. Dat mislukt echter, en hij komt terecht in ons 2016 - een voor hem bizarre, vervuilde wereld, maar wel een waarin hij de familie en de liefde heeft die hij in zijn eigen 2016 moet missen. Wat nu? Bouwt hij hier zijn leven op, of gaat hij terug naar zijn utopische 2016?

Ik wil uitgeverij Harper Collins bedanken voor een recensie-exemplaar van dit boek.

Wanneer Tom Barren, de mislukte zoon van een supergenie, per toeval wordt uitgekozen als de ‘understudy’ van Penelope Weschler (die tevens ook zijn hart gestolen heeft) voor de tijdreisontdekking van de eeuw, weet hij niet wat hem overkomt. Hij is vastbesloten terug te reizen naar 1965 en daar de geschiedenis te veranderen, om de verschrikkingen die hem zijn aangedaan in ‘zijn 2016’ terug te draaien, maar dat loopt anders dan gepland. Hij komt terecht in ‘ons 2016’, een dystopie van zijn eigen 2016. Hij moet kiezen wat hem de meeste voldoening zal opleveren: terugreizen naar zijn eigen tijd of hier zijn nieuwe leven opbouwen?

De man die de tijd meenam is een bijzonder geschreven boek. Het boek bestaat uit hoofdstukken van maar een aantal bladzijdes (waardoor het hoofdstuk-aantal boven de 130 reikt) en de hoofdstukken zijn gek opgedeeld: flashbacks en hedendaagse verhalen staan door elkaar vermeld, alleen gescheiden door het begin van een nieuw hoofdstuk. Daarnaast worden soms hoofdstukken samengevat, waardoor het gevoel bestaat dat de vorige hoofdstukken eigenlijk overbodig waren. Gelukkig wordt dit allemaal uitgelegd in het boek en is dat dus iets wat de lezer kan loslaten.

Tom is een bijzonder personage. Hij is van zichzelf erg rustig en ‘doe-maar-normaal-dan-doe-je-al-gek-genoeg’, maar naarmate het boek vordert, verandert hij. Dit is te verklaren aan de hand van de gebeurtenissen in het boek, maar dat blijft dus nog even geheim in verband met spoilers. Wel is goed om te weten dat Tom een enorme groei maakt door het boek heen en als lezer krijgt iemand steeds meer sympathie voor Tom.

Het boek wordt verkocht als een Sci-Fi met humor en op de voorkant van het boek staat dat het een roman is. Het wordt ook aan YA-lezers aangeraden. Dit is geen goed plan. Mocht je geïnteresseerd zijn in kwantumfysica en parallelle werelden, dan is dit zeker een boek dat in je straatje zal passen. Voor de ‘gemiddelde YA-lezer’, met een gemiddelde leeftijd van 16-17 jaar en een interesse in fantasy en/of contemporary is dit misschien wat te hoog gegrepen. De humor is absoluut volwassen en de woordkeuze kan soms lastig overkomen. Zinnen en alinea’s zijn soms lastig te volgen en moeten meerdere keren gelezen worden om ze echt te begrijpen. Maar zoals eerder genoemd: met een beetje kennis over kwantumfysica (en natuurkunde in het algemeen) kom je al heel ver.

Ook al doet het boek zich anders voor dan hij eigenlijk is, toch is het vanaf de helft van het verhaal erg goed te volgen en is het zelfs spannend. De eerste helft van het verhaal is taai, maar de tweede helft is zeker de moeite waard. Heeft de omschrijving je geraakt en ben je niet vies van flink wat natuurkunde? Dan zal dit een schot in de roos zijn!