Recensie – Lobsters

Recensie – LobstersLobsters by Tom Ellen, Lucy Ivison, Astrid Staartjes
Published by Blossom Books on June 1th 2015
Pages: 272

Hilarisch, romantisch en ongelooflijk awkward!
Sam en Hannah hebben alleen de vakantie om De Ware te vinden. Hun lobster. En hoewel ze een epische zomer gepland hebben, loopt het niet helemaal zoals gehoopt. Sociale misverstanden, goedbedoelde plannen van vrienden en hun eigen angst om voor eeuwig maagd te blijven, staan deze gigantische mijlpaal behoorlijk in de weg. Gelukkig helpt het lot een handje mee.

Ik begon dit boek een beetje sceptisch. Iedereen leek het boek fantastisch te vinden, maar de flaptekst pakte me niet zo. ‘De angst om voor eeuwig maagd te blijven’, serieus? Ik lijk soms wel een oude oma, maar ik ben behoorlijk nuchter en redelijk preuts, dus ik begrijp niet zo veel van die angst die de meiden voelen. Als het komt, dan komt het vanzelf. Het is niet verplicht om in de zomer voordat je begint aan college ontmaagd te worden, toch?

Maar dat daar gelaten, het boek is erg luchtig. Je leest er zo doorheen. De woordkeuze is makkelijk, maar dat maakt het verhaal niet minder vermakelijk. Ik denk dat dit boek het misschien nog beter doet bij jongere lezers (of misschien mensen die nog iets jonger van geest zijn, ik ben tenslotte al een oma), want het is een beetje te voorspelbaar en luchtig voor mij.

Ik vroeg me, zeker aan het begin van het verhaal, steeds af waar het heen zou gaan. Ik nam aan dat ze hun lobster gingen zoeken, maar eigenlijk viel de zoektocht zelf wel een beetje mee. Ze zijn vooral wanhopig op zoek naar aandacht, lijkt me. Zo extreem awkward als de voorkant van het boek me heeft beloofd vond ik hem niet eens. Er was één stukje waarom ik wel moest lachen (als je het boek hebt gelezen, kun je het bijna niet missen), maar het viel me best wel mee. Misschien is mijn brein gewoon verpest door de scenes uit 50 Tinten Grijs…

Het boek is leuk, luchtig, maar het niet helemaal voor mij. Ik heb zeker genoten van het boek, maar ik ben niet zo’n feest- en dranktype en dat komt hier gewoon iets te veel aan bod. Mijn verwachtingen waren uit eindelijk hoger dan dat ik uit eindelijk echt vond van het boek, maar ik denk dat veel mensen wel kunnen genieten van dit verhaal!