Recensie – Livestream

Recensie – LivestreamLivestream by Buddy Tegenbosch
Published by Best of YA on September 11th 2017
Pages: 189

Hey.Ik ben Rick en ik heb echt de meest bizarre dag achter de rug.In New York. Met Kris.Of eigenlijk: zonder Kris, want ik had haar nog maar net ontmoet of ze was alweer verdwenen. En dan bedoel ik ook echt verdwenen. Vanished.Ik ging haar zoeken.Het werd een absurde zoektocht, een rollercoaster-ride van twintig uur door Manhattan, met een basejump, een drag queen, een camera, een ontvoering, een explosie, een kopstoot, een goksite, nog meer camera’s, en vooral… met Kris.Want het was Kris die me meesleurde in haar vrije val en ik heb het gevoel dat we de grond nog steeds niet geraakt hebben. En dat is great (en spectacular en insane en niet echt slim, maar… lees mijn verhaal, dan snap je wat ik bedoel).

Rick is zeventien, dit schooljaar blijven zitten en hij is het helemaal zat. Hij wil iets voor zichzelf doen, op zijn eigen benen staan, dus besluit hij om Kerst te vieren in New York dit jaar. Zijn ouders reageren verbaasd, maar enthousiast en voor hij het weet, zit hij in de New Yorkse metro richting zijn slaapplek. Wanneer de metro wat mankementen vertoont, raakt hij aan de praat met het meisje naast hem. Hij raakt gefascineerd door haar, maar voordat ze goed en wel contact kunnen leggen, wordt ze ontvoerd. Rick raakt steeds verder verstrikt in het rare spel wat in New York gespeeld wordt…

Livestream is een spannend, snellezend verhaal. Doordat het maar weinig bladzijden heeft, is het van belang dat de spanning er vanaf bladzijde 1 in zit. Geloof me: dat zit wel goed. Al vanaf het eerste moment denk je ‘waarom gaat een jongen in zijn eentje Kerst vieren in de VS?’. Er zitten veel vraagstukken in het verhaal verworven en dat maakt het boek ook interessant voor wat oudere lezers die al snel de spanning doorzien.

Buddy Tegenbosch is een fantastische schrijver. Zo. Daar heb je het al. Als het gaat om (jonge) YA-boeken, dan behoort hij zeker tot de top van Nederland. Zijn schrijfstijl is vloeiend en leest erg goed weg. Hij heeft er bewust voor gekozen om het boek onder de 200 bladzijden te houden, zodat het voor iedereen toegankelijk kan blijven. Dat is hem zeker gelukt. Ik denk dat iedere tiener dit boek weg zou kunnen lezen, hoe erg ze lezen ook lijken te haten.

Voor de wat oudere (of ervaren) lezer is dit boek misschien wat te toevallig en te fantastisch. In het dagelijks leven zou dit verhaal natuurlijk een beetje vergezocht zijn, maar het is in ieder geval erg leuk om te lezen. Geen enkel moment heb ik getwijfeld aan de opbouw van dit boek.

Ik las dit boek uit in een dag en dat is niet voor niets. Livestream is een duidelijk voorbeeld van de nieuwe jeugdliteratuur en het is fantastisch uitgewerkt. Iedere jongere, zowel beginnend als ervaren lezer, zal van dit boek genieten en ook volwassenen kunnen echt wel tijd maken voor dit verhaal. Een absolute aanrader wat mij betreft!