Recensie – Levensbloed

Recensie – LevensbloedLevensbloed by Gena Showalter
Published by HarperCollins Young Adult on 1th August 2017
Pages: 445

Je eerste leven is nog maar het begin… Na je dood kies je voor Myriad of Troika, twee rijken die in eeuwige strijd met elkaar verwikkeld zijn.

Myriad en Troika hebben om Tenley gevochten vanwege de bijzondere kracht die ze bezit. Beide rijken zijn ervan overtuigd dat degene die haar ziel wint meer macht zal krijgen. Met haar laatste adem heeft Tenley uiteindelijk gekozen voor Troika, het rijk van licht en liefde. Dat heeft echter grote consequenties. Niet alleen verkeert ze nog steeds in gevaar, maar ook staat ze nu lijnrecht tegenover Killian, de jongen die bij Myriad hoort en die ze maar niet kan vergeten. Ondertussen dreigt Killian zijn eeuwige leven te verliezen. Hij heeft nog maar één kans op redding: Tenley verslaan in een spel dat zij nog nooit gespeeld heeft…

In de wereld van Tenley kies je na je dood voor één van de twee rijken voor het Eeuwige Leven: Troika of Myriad. Troika, het rijk van het licht en de liefde, de vergiffenis en de gelijkheid, tegenover Myriad, het rijk van de duisternis en de lust, de macht en de verlangens. Tenley koos met haar laatste adem voor Troika, terwijl haar geliefde Killian in Myriad zit. Hoe tegenstrijdig ook, ze wil hem niet kwijt. Tenley weet van haar bijzondere krachten als Schakel en hoe graag Troika en Myriad die hadden willen hebben en Killian krijgt de taak Tenley in de gaten te houden tijdens het spel dat ze beiden moeten spelen, het spel tussen de twee rijken.

Het eerste deel viel hier op Coffee ‘nd Cookie redelijk in de smaak, zowel bij mij als bij gastblogger Lisa Naus. Dit tweede deel kwam eigenlijk te laat in handen (door eigen schuld), waardoor het begin nog wat onduidelijk was en het even duurde tot het verhaal me weer had meegesleurd. Gelukkig duurde dit niet meer dan de eerste vijftig bladzijden, want vanaf dat moment vloog het boek vooruit.

Ten is en blijft een zeer fijn personage om vanuit te lezen. Ze is soms wat opvliegend en impulsief, maar dat maakt haar menselijk. In Levensbloed komt goed naar voren waarom ze op haar plek is in Troika en dat maakt het voor de lezer gemakkelijker om te lezen. Die innerlijke strijd is begraven na het uitlezen van deel één.

Nu heeft Ten natuurlijk nog genoeg andere problemen te overwinnen. Al gaat het overgrote deel voornamelijk om Killian, haar ‘grote liefde’, waar nog steeds wat twijfels over bestaan. Wil hij haar echt wel zo beschermen zoals hij zo vaak zegt? Of is hij trouwer aan Myriad dan aan Tenley? De liefde komt in dit boek soms wat gemaakt over en is niet altijd even realistisch, maar laten we wel wezen: in principe is het idee van deze romance tof bedacht en stoort het niet tijdens het lezen.

Het grote nadeel van het boek is dat er pas echt actie is na ongeveer de helft van het verhaal. Gelukkig maakt de schrijfstijl dat je snel door het boek leest (ik heb hem in één dag uitgelezen), maar de eerste helft van het boek was bijna saai te noemen. Tenley probeert haar plek te zoeken in Troika en er worden zo veel nieuwe mensen geïntroduceerd en teruggehaald dat het soms echt even puzzelen is wie wie is. Even doorbijten is dus gelukkig wel de moeite waard, want het wordt een stuk beter.

Al met al is Levensbloed een typisch voorbeeld van een tweede deel: het is een beetje een inzakmoment, een boek dat makkelijk de helft minder pagina’s had kunnen zijn, maar het helpt wel voor de wereldopbouw en het leren kennen van de karakters. Soms een gemis in spanning, maar door de fijne schrijfstijl en de originele wereld toch zeker vermakelijk om te lezen. Op naar het derde deel!