Recensie – Let’s Talk About Sex

Recensie – Let’s Talk About SexLet's talk about sex by De Theemutsen
Published by Luitingh-Sijthoff on October 26th 2015
Pages: 95

Wij zijn Darcy en Jade. Beter bekend als De Theemutsen. Drie keer in de week plaatsen we een filmpje op YouTube over seks. Wij vinden dat je in deze tijd niet meer zomaar zwanger hoeft te raken omdat je niet weet hoe het werkt. We vinden dat je je niet schuldig zou moeten voelen als je jezelf vingert in bed of onzeker hoeft te worden als je piemel geen pornomodel is. Toch blijken veel jongeren over dit soort onderwerpen te piekeren. Elke maand bekijken een half miljoen jongens en meisjes onze filmpjes. En elke week krijgen we een paar honderd mailtjes binnen. In dit boek beantwoorden we de 44 meest gestelde vragen. Wedden dat er een paar onderwerpen tussen zitten waar jij op dit moment meer over wilt weten?
In Let's Talk about Sex geven Darcy Lazar (22) en Jade den Adel (22) openhartig informatie over alles wat met je lijf en met seks heeft te maken: van ongelijke borsten, schaamhaar en homoseksualiteit tot de eerste keer, sexting en nog veel meer. Kortom: een praktische gids vol tips & tricks!

Zoals je misschien al merkt is dit een ander soort boek dan dat ik normaal lees. De reden voor dit boek is heel simpel: Darcy en Jade (De Theemutsen) waren te gast op het #VIBYAEVENT eind oktober bij uitgeverij Luitingh-Sijthoff. Ze hebben namelijk een korte presentatie gegeven over hun goedlopende YouTube-account en over hun nieuwe boek. Als verrassing zat hun boek ook in de goodiebag die we later die middag mee naar huis namen en meteen de volgende dag las ik dit boek uit.

Ik kende de dames eigenlijk nog niet. Nu ben ik ook niet iemand die tips rondom seks gaat opzoeken op YouTube, dus dan kom ik niet zo snel bij hun kanaal uit. Maar als je kijkt naar de abonnees op hun kanaal (op dit moment ruim 34.000!) blijkt dat ze erg populair zijn, al dan niet een fenomeen! Ze zijn het grote voorbeeld voor tieners, de twee grote zussen die ze altijd hebben gewild. Voor mij zijn ze op een manier ook een voorbeeld, maar dan meer omdat ze het taboe rondom seks proberen op te heffen. Want kom op, het is 2015. Waarom weten nog zo veel tieners (en ouder!) niet hoe het werkt, als ze er zelf wel mee bezig zijn?

Het boek staat vol praktische tips. Ze behandelen ruim 40 vragen, zoals ‘wat is een soa?’, maar ook moeilijkere vragen als ‘ik slaap wel eens met mijn broer/zus en dan doen we intieme dingen, is dit normaal?’. Dit zijn vragen die vaak worden vergeten bij de seksuele voorlichting op scholen, maar toch kunnen tieners hier veel mee zitten.

Dit boek is duidelijk voor een jonger publiek. Ik ben nu op een leeftijd dat ik veel antwoorden op de vragen zelf wel kan invullen, maar toch is het fijn om dingen na te lezen. Vooral ook omdat er tips in staan voor wat je moet doen in bepaalde situaties en deze tips kan ik dan doorspelen naar mensen die de informatie zelf niet hebben. Ik denk ook dat dit boek verplichte literatuur zou moeten zijn op de middelbare school. Want geloof me, tieners zeggen wel dat ze alles weten, maar dat valt nog vies tegen.

Ik denk dat Darcy & Jade een hele grote stap in deze maatschappij maken. Want geef toe: wil je als tiener liever seksuele voorlichting van je stoffige biologiedocent (geen aannames, maar de  stereotype biologiedocent is een beetje stoffig, niet?) of van je twee grote zussen Darcy en Jade? Ik zou het wel weten! Ook al ben je op een leeftijd dat je er al veel van weet, check toch even hun filmpjes. Ze zijn leuk, bijzonder en soms gewoon hilarisch, dus lol gegarandeerd!

[Ik liet deze reactie achter op dit filmpje op hun YouTube-account en ik denk dat dit nog beter mijn respect toont voor de dames dan deze hele recensie bij elkaar!]

Lieve Darcy & Jade, ik heb jullie vrijdag mogen ontmoeten op het VIB YA Event van LS en ik was toen nog totaal onbekend met jullie YouTube account. Nu (nog geen twee dagen later) heb ik jullie boek doorgespit en ben ik ook als een bezetene door jullie video’s gesprongen om zo veel mogelijk content van jullie te zien. Natuurlijk zijn jullie filmpjes leerzaam, handig, soms wat awkward en vaak ook ronduit hilarisch, maar ik denk dat ik deze video toch het mooiste vind tot nu toe. Of jullie ons nu tips geven rondom de seks of vragen beantwoorden die zijn ingestuurd, jullie maken er altijd iets moois van. Maar deze video geeft ons als kijkers nog een beetje meer: namelijk een super goed gevoel. Jullie laten zien dat niet iedereen perfect is (want geloof me, veel van jullie kijkers zien jullie écht wel als voorbeeld), maar vooral geven jullie aan dat dit helemaal niets uit maakt. Jullie zijn in het echt ook net zo nuchter, aardig en grappig als jullie laten doorschemeren in jullie video’s en daarom heb ik diep respect voor jullie. Ga alsjeblieft door met het maken van jullie video’s! Want al heb ik de leeftijd bereikt waarop ik niet alle uitleg meer nodig heb, er zijn genoeg mensen die hier wél behoefte aan hebben en ik denk dat jullie nog veel jongeren kunnen helpen met serieuze problemen die als een taboe worden weggeschreven. Chapeau dames! Liefs Chantal