Recensie – Legende Van De Vuurvogel

Recensie – Legende Van De VuurvogelDe legende van de vuurvogel by Femke Dekker
Published by Dutch Venture Publishing on Oktober 1th 2016
Pages: 140

Op een barre winterdag vindt Ravian een prachtig gekleurde veer. Het kan niet anders, of dit is de magische veer van de Vuurvogel, uit de legende. Volgens die legende moet de vinder van de veer hem naar de Gele Steen brengen, ver weg in de bergen. Alleen dan zal zijn dorp voorspoed en geluk krijgen.
Ravian komt uit een arm dorp en zijn zusje is doodziek. Er zit niets anders op dan de tocht vol beproevingen te ondernemen. In het geheim verlaat hij zijn dorp. Al gauw komt hij erachter hoe zwaar en moeilijk de tocht is. Magische wezens en kwaadwillende mensen; gevaar ligt overal op de loer. Maar er komen ook bijzondere en wonderlijke dingen op zijn pad.
Zal het Ravian lukken alle beproevingen te doorstaan en de magische veer naar de Gele Steen te brengen?
‘Ontzettend mooi geschreven… heel puur.’ – Bianca Mastenbroek, fantasy-auteur
‘Een spannend, magisch en kleurrijk avontuur over moed, vriendschap en de warmte van een gezin.’ – Hilda Spruijt, winnares Jonge Jury Debuutprijs 2016

Ik ken Femke al een lange tijd en ik vond het dus enorm tof toen Jen mij vertelde dat Femke Dekker’s nieuwe boek bij Dutch Venture Publishing uitgegeven werd! Ik weet dat Femke heel goed kan schrijven, dus het begon als een feestje om weer een boek van haar op te pakken. Op 22 oktober in Zutphen is de boekpresentatie, dus als je die dag nog een plekje vrij hebt: laat het me weten en ga lekker mee! Supergezellig en je hebt de kans om Femke Dekker (en auteur & uitgever Jen Minkman) te ontmoeten! <3

Let wel op: dit is geen YA-verhaal zoals de meeste van jullie lezen. Dit is een kinderboek, een kort kinderboek, en toch vond ik hem enorm leuk om te lezen als jongvolwassene. Het was wel even omschakelen, maar het grappige aan dit boek is: het heeft kinderlijke avonturen en gebeurtenissen, maar het taalgebruik is soms wat volwassener. Ik heb een jong zusje voor wie dit boek precies in haar leeftijdscategorie valt, maar soms zitten er woorden in waar ze misschien nog wat moeite mee zou hebben. Maar aan de andere kant leren de kids daar weer meer van (= grotere woordenschat), dus ik ben tevreden.

Het verhaal is echt een avonturenverhaal. Zo avontuurlijk dat ik eigenlijk zelf zin krijg om mee te gaan naar de Gele Steen om de veer van de Vuurvogel af te leveren. Ik leefde helemaal mee met de karakters, die stuk voor stuk zo hun bijdrage aan het verhaal leveren. Het zijn mooie, standaard personages, maar op zo’n manier uitgewerkt dat het toch uniek blijft.

Het leukste aan kinderboeken an sich vind ik de lessen die er in verstopt zitten. Dat is bij dit boek niet anders. De Legende Van De Vuurvogel geeft lessen mee over vertrouwen, vriendschap en verantwoordelijkheid, drie hele belangrijke aspecten in het leven. Ik denk oprecht dat kinderen die dit boek lezen goed aan het denken worden gezet in de vorm van nieuwe fantasieën over dit leuke verhaal.

Dit boek is dus een echte aanrader, zowel voor kinderen als voor iets oudere kinderen ;). Het is dun, leest vlot weg, en het lijkt me een fantastisch boek om voor te lezen. Heerlijk Femke, dankjewel!