Recensie – Lege Kamers

Recensie – Lege KamersLege kamers by Susanne Koster
Published by Clavis on May 1th 2015
Pages: 225

Na een traumatische gebeurtenis verhuist Venita met haar broer en ouders vanuit een klein dorp naar het grote Amsterdam. Ze is er bijzonder eenzaam, tot zeCamila leert kennen. Camila is dominant, maar met haar kan Venita tenminste praten over het allesoverheersende schuldgevoel dat ze maar niet kan loslaten.Venita vindt dat zij boete moet doen voor haar verleden. En Camila is het daarmee eens.
Een psychologische roman voor young adults, over een jonge vrouw die een psychose krijgt. Invoelend en aangrijpend.

Ik wil uitgeverij Clavis bedanken voor een exemplaar van dit bijzondere boek!

Lege Kamers is niet zomaar een boek voor tussendoor, dat had ik al heel snel in de gaten. Het verhaal gaat over Venita en haar soulmate Camila. Dat lijkt in eerste instantie een normaal verhaal, toch? Maar wat als ik je vertel dat Camila Venita dwingt om dingen te doen, om zich af te zetten tegen wat andere mensen zeggen en haar claimt en vervolgens weer laat vallen. Dat geeft al iets meer dimensie, lijkt me. Maar wat als niemand anders Camila ooit gezien heeft? En Camila ook niet op bezoek wil komen bij het gezin van Venita? En wanneer Camila de schuld van een ernstige familiegebeurtenis constant bij Venita neerlegt? Juist, welkom in de hersenen van Venita.

Als sociaal werker, wat ik studeer op dit moment, kom ik in contact met mensen die dingen zien die er niet zijn of die ik zelf niet kan zien. Dit kan verschillende oorzaken hebben, maar de uiting is vaak hetzelfde: alles wat de ander ziet, is vaak negatief. Zo ook Camila. Aan de ene kant vindt Venita rust en geborgenheid bij Camila, maar aan de andere kant weet ze ook goed dat er iets niet klopt.

Het jammere aan de informatie op de achterkant van het boek (hierboven in het blauw vermeld), is dat er al staat dat Venita een psychose heeft. Het had denk ik veel interessanter geweest als je niet in de gaten had wat er aan de hand was, of Camila echt was of niet. Maar nu we dat toch weten, is het wel mooi om bij dit gegeven stil te staan. Hoeveel YA-boeken zijn er over psychoses? Ik ken er in ieder geval heel weinig. Dit is toch bijzonder, aangezien psychoses zeker ook voorkomen bij tieners en jongvolwassenen, maar niemand lijkt er op te letten.

Ik denk dat iedereen die geïnteresseerd is in de gevoelens van andere mensen dit boek erg mooi gaan vinden. Het is een eerlijk boek over hoe het voelt om ‘anders’ te zijn, over hoe machteloos ouders kunnen staan als het gaat om het gevoel van een kind en over hoe psychoses kunnen werken en behandeld kunnen worden. Absoluut een aanrader, ook als je een beetje terughoudend of zelfs bang bent voor dit soort realistische boeken.