Recensie – Lawaai Dat Nooit Stopt

Recensie – Lawaai Dat Nooit StoptLawaai dat nooit stopt by Patrick Ness
Published by Dutch Media Uitgevers on August 15th 2013
Pages: 528

Lawaai dat nooit stopt is het bloedstollende slotdeel over macht, overleving en de verwoestende gevolgen van het allesverslindende monster dat oorlog heet.
Todd woont in Prentisstown, een stad waar alleen nog mannen zijn en waar altijd Herrie klinkt. Die Herrie is er altijd, je kunt er niet aan ontsnappen. Tot Todd twee grote ontdekkingen doet: hij vindt een plek zonder Herrie en hij leert het meisje Viola kennen. Samen trekken ze ten strijde tegen de dreigende oorlog in Prentisstown. Maar de vrede lijkt verder weg dan ooit. En als oorlog monsters van mensen maakt, wat staat hen dan in de toekomst te wachten? Dan roert zich een derde stem in de Herrie en lijkt de strijd heel misschien toch nog afwendbaar te zijn…

Het laatste deel van een trilogie waarop ik heel langzaam verliefd ben geworden. Ik hou van Todd. En van Viola, al is dat een beetje anders. Nu achteraf gezien merk ik dat ik op Viola ben gaan lijken, ik twijfel wat meer, ben wat stiller, maar durf meer knopen door te hakken. Net als hoe Viola is veranderd door de drie boeken heen. En nu is het verhaal over, klaar, uit. Zoals je ziet heb ik het er nog wel een beetje moeilijk mee.

Ik moet zeggen, het duurde eeuwen tot ik door de eerste helft van het boek ben gekomen. Zo lang zelfs dat ik hem heb weggelegd voor een paar maanden. En waarom? Volgensmij was ik bang om hem uit te lezen. Om het verhaal te laten eindigen.

Maar toen ik hem eindelijk weer oppakte wist ik meteen weer waarom ik gestopt was: de derde stem in het verhaal, spakkel 1017. Ik vond dat zo enórm jammer dat hij zijn verhaal er tussendoor vertelde. Ik snapte niets van het verhaal over De Lucht en Het Land en al die andere vage figuren, waarvan ik nou niet wist of het personen waren (spakkels dus) of meer een soort gevoel of een stem of.. ARGH! Ik weet het niet! Ik weet alleen dat het einde behoorlijk verrassend is wat betreft 1017.

Ik werd weer meegesleurd in de wereld van Todd, Viola, de Burgemeester (nee Todd, Presidént!) en Madame Coyle, en ik moet zeggen dat deze hoofdstukken (de vertrouwde visies van Todd en Viola) wél de moeite waard waren. Nu ik zo achteraf terugdenk aan het boek, moet ik gewoon bijna huilen, terwijl ik dat eigenlijk niet had tijdens het lezen. Het verhaal doet iets met je, eigenlijk kan ik het niet eens beschrijven wat het met me heeft gedaan.

Todd, verlaat me niet, alsjeblieft!

Blijf me roepen…

En dan blijf ik je zoeken…