Recensie – Koninginnen

Recensie – KoninginnenKoninginnen by Kendare Blake, Sandra C. Hessels
Published by HarperCollinsNL Young Adult on July 10th 2018
Pages: 352
Koop bij Bol.com

Drie zusjesEén troon...

Op het eiland Fennbirn wordt elke generatie een drieling geboren - drie koninginnen, alle drie erfgenaam van de troon en alle drie in het bezit van een bijzondere kracht.

Mirabella kan met een knip van haar vingers vlammen doen oplaaien en hevige stormen ontketenen. Katherine kan zonder blikken of blozen het dodelijkste gif doorslikken zonder ziek te worden, en Arsinoe, zo gaat het gerucht, kan de mooiste bloemen laten bloeien en wilde leeuwen temmen met één enkele blik.

Maar aangezien er maar één van hen gekroond kan worden, moeten de zussen de strijd met elkaar aangaan. Op de nacht van hun zestiende verjaardag, begint het gevecht. En dat is niet zomaar een spelletje, maar een gevecht op leven en dood...

Elke generatie wordt er op Fennbirn een drieling koninginnen geboren. Vanaf de zestiende verjaardag, is er nog maar plek voor één. De drie koninginnen, met ieder een bijzondere kracht, vechten vanaf die dag tegen elkaar op leven en dood. Alleen de sterkste koningin blijft leven en krijgt de macht in handen. Welke koningin weet de andere koninginnen te verslaan en wordt de nieuwe erfgenaam van Fennbirn?

Kendare Blake is een bekende auteur in het YA-vak, voornamelijk door haar Anna Dressed In Blood-duologie. Ze vindt het fijn om haar kennis over filosofie in haar verhalen te verwerken. Ze schrijft verschillende genres.

Dit boek werd in de VS en het Verenigd Koninkrijk met veel buzz ontvangen. Iedereen leek er over te praten en leek het te willen lezen. Toen na een tijdje bekend werd dat Harper Collins Holland dit deel ging vertalen, vloog die buzz over naar Nederland. Het is bijna onmogelijk om dit boek op te pakken zonder er meteen hoge verwachtingen van te hebben, dus dat is ook precies wat hier gebeurde. En dat is ook precies waar het hier mis bij ging.

Het eerste waar je tegenaan loopt, is het feit dat het ontzettend traag begint. Je wordt meegenomen in drie verschillende visies op het verhaal – één voor elke koningin – en die worden afgewisseld in de hoofdstukken. Op zich is dat fijn, want je krijgt hierdoor een compleet beeld van de situatie en van de oplopende spanning richting de verjaardagen van de koninginnen. Helaas heeft het ook een keerzijde: je zit in zo veel verschillende gedachtengangen in zulke complexe situaties, dat het langzaam leest en lastig te volgen is (zeker aan het begin, maar later nog steeds). Dit is geen boek om ‘even snel’ uit te lezen.

De wereldopbouw in dit boek is erg mooi. Fennbirn is een tof, nieuw eiland en ook buiten dit eiland is er nog veel te beleven. Blake hecht hier veel waarde aan en na een tijdje lijkt het of je er zelf rondloopt. Ook de rituelen en gewoontes van elke plaats worden mooi weergegeven en geven een extra dimensie aan de rivaliteit tussen de koninginnen. Er wordt steeds meer losgelaten over de manier van regeren en hoe de situatie is geworden zoals het nu is, wat een onderliggende nieuwsgierigheid aanwakkert.

Qua karakters blijft het verhaal wat achter. Katherine is de enige die echt een persoonlijkheid lijkt te krijgen in het verhaal, al worden alle hoofdstukken afstandelijk en koeltjes geschreven. Het geeft je als lezer het gevoel dat het je niets uitmaakt wat de karakters beleven. Er is sowieso weinig spanning in het hele verhaal te vinden, alleen de laatste paar hoofdstukken komt er wat spanning in het verhaal. Dit is jammer, al is het naar verwachting puur opbouw voor het volgende boek.

Zal deel twee beter te behappen zijn? Het einde belooft veel goeds en ondertussen zijn we gewend aan de schrijfstijl van Blake, dus kan deel twee heel goed zijn plek vinden. Wat mij betreft is het proberen van deel twee dus zeker de moeite waard (en dus ook van dit deel, want ik wil heel graag weten wat jullie hier van vonden!) en kunnen we alleen maar hopen op de vertaling van deel twee en drie naar het Nederlands. Dit eerste deel krijgt een krappe drie sterren, omdat er veel potentie zit, omdat de wereldopbouw en de samenleving ontzettend tof gemaakt zijn en doordat het idee wel heel mooi is.