Recensie – Klik

Recensie – KlikKlik by Rainbow Rowell
Published by Uitgeverij Q on February 7th 2017
Pages: 384

Beth en Jennifer weten dat het niet toegestaan is om hun werkmail te gebruiken voor persoonlijke berichten. Ze proberen zich daaraan te houden, maar ze zijn beste vriendinnen, dus dat lukt niet al te best. Hun mailwisselingen staan vol met persoonlijke verhalen en goede grappen.Als IT-medewerker Lincoln de mailwisselingen van Beth en Jennifer tegenkomt, moet hij ze eigenlijk een officiële waarschuwing sturen. Maar hun mailtjes zijn zo grappig en zijn baan is zo saai… Hij blijft de berichten van Beth en Jennifer lang meelezen. Wanneer tot hem doordringt dat hij verliefd aan het worden is op Beth, leest hij al zo lang mee dat hij haar eigenlijk niet meer onder ogen durft te komen. Kan hij de situatie nog redden?

Lincoln heeft eindelijk een baantje gevonden waar hij zich in kan vinden: ‘s nachts, wanneer het kantoor bijna helemaal leeg is, mails checken van medewerkers om te zien of iedereen zich aan de regels houdt. Simpel, toch? Hij is er tevreden mee, zijn moeder iets minder, maar dat geeft niet. Hij stuit op de mailwisselingen tussen Beth en Jennifer. Ze houden zich totaal niet aan de regels, oh nee, de mails zijn daar veel te persoonlijk voor. Maar Lincoln neemt het de eerste keer met een korreltje zout en kan dan eigenlijk niet meer terug. Stiekem, heel stiekem, vindt hij het eigenlijk wel leuk om te lezen. Zeker als blijkt dat Beth een perfect meisje voor hem zou kunnen zijn…

Het verhaal wisselt zich af tussen het dagelijks leven van Lincoln en de mailwisselingen tussen Beth en Jennifer. Eerst leek het dat de dames wat op afstand gehouden werden door de schrijfster, maar later blijkt dat het verhaal echt standhoud door de drie personages in het verhaal. Het verhaal is natuurlijk gericht op romantiek, maar ook op het zoeken van jezelf (ook al heb je de moed al opgegeven) en het vinden van écht geluk.

Het belangrijkste wat aan bod komt in dit verhaal, is dat niets vaststaat in het leven. Als je het ergens niet mee eens bent, heb je de kans om het te veranderen. Lincoln ziet door de maildames in dat zijn leven eigenlijk helemaal niet zo leuk is als hij voorheen dacht. Het kan veel beter. Langzaamaan begint Lincoln te ontpoppen tot een echte jongeman, iemand waar een vrouw smoorverliefd op zou kunnen worden.

Rainbow Rowell schetst een mooi verhaal met bijzondere karakters. De levens van haar personages zijn erg dynamisch, eigenlijk zoals het ‘in het echt’ ook gaat. Lincoln heeft niet alleen zijn werk, maar ook zijn thuissituatie en zijn vrienden waar hij de lezer in meeneemt. Zijn vrienden zijn een stel halve garen bij elkaar, maar Lincoln is gek op ze. Door het verhaal heen leert Lincoln vriendschap te zien in de hele kleine dingen in het leven.

Hoewel het misschien aan het begin van het verhaal wat wennen is aan de schrijfstijl en de opbouw van het verhaal, toch zal Klik de lezer snel overrompelen en voor de lezer het weet, zit hij tot zijn oren in het verhaal. Wat een straf weer!