Recensie – Kies Voor Mij

Recensie – Kies Voor MijKies voor mij by Stefanie Van Mol
Published by Dutch Venture Publishing on June 20th 2017
Pages: 260

Jonathan werd gedwongen harde keuzes te maken.Muziek of zijn familie. Tot op de dag van vandaag heeft hij nog steeds geen spijt van zijn keuze voor muziek. Hij had gezworen om zich nooit meer emotioneel te binden aan anderen. Maar wanneer een knappe, zwartharige dame in zijn armen valt, is hij op slag verloren. Hij wil haar en doet alles wat in zijn macht ligt om haar voor zich te winnen.

Camille kwam hier naartoe met een missie.Camille verloor enkele jaren geleden haar moeder aan kanker. Net voor ze aan haar studie gaat beginnen, gaat ze met haar beste vriendin Karen op vakantie. Daar gaan ze naar een rockconcert van Full Moon.

Wie had ooit gedacht dat haar leven zo zou veranderen?

Camille probeert haar leven weer bij elkaar te krijgen nadat haar moeder een aantal jaar geleden overleed aan kanker. Ze gaat samen met haar vriendin op vakantie en daar komt ze in aanraking met de band Full Moon. Jonathan, één van de bandleden van Full Moon, valt als een blok voor Camille. Maar iets lijkt Camille tegen te houden, iets waar Jonathan geen weet van heeft.

Dit verhaal klinkt veelbelovend. New Adult is een genre dat steeds meer opkomt en zeker onder Nederlandse schrijvers is dit een geliefd genre. Het verhaal klinkt misschien niet als erg origineel of heel complex, maar het lijkt juist eerder een luchtig verhaal te zijn met een ietwat voorspelbaar verloop, maar waar de lezer toch wel van zal genieten. Dat is de voorspelling van het boek.

Het boek blijkt, na het lezen, inderdaad een luchtig verhaal te zijn. Het leest ontzettend vlot en in combinatie met de weinige pagina’s, houdt dat in dat de lezer door dit boek heen vliegt. Zelf deed ik er één dag over om hem uit te lezen. Dat maakt dit boek een perfect ‘tussendoortje’. Het genre is wat mij betreft altijd goed en de cover valt op tussen de andere New Adults, dus dat zijn allemaal erg positieve dingen aan dit boek.

De minpunten zijn er helaas ook. Dit boek probeert een diepere laag te raken, maar dit komt niet helemaal over op de lezer. Hierdoor ontstaat dat er snel door ‘serieuze onderwerpen’ geschreven wordt en de nadruk alleen maar komt de liggen op de ontmoetingen tussen Camille en Jonathan. Dit is jammer, want er had veel meer uit dit boek gehaald kunnen worden als er meer aandacht was geweest voor de echte gevoelens van de twee hoofdpersonen.

De seksscènes in dit boek zijn erg ‘plat’ beschreven. Een echt gevoel van verbondenheid is niet goed terug te lezen en de bewoordingen van bijvoorbeeld de geslachtsdelen zijn op sommige momenten bijna ongepast. Dit nam voor mij het leesplezier een beetje af. Dit is natuurlijk erg persoonlijk, dus het kan zijn dat jij er geen last van hebt, maar voor mij was het niet prettig meer om te lezen.

Kies Voor Mij was een mix van een bijzonder bedacht plot met een opvallende cover en een fijne schrijfstijl, maar met minder diepgang dan gehoopt en niet altijd de juiste keuzes in het woordgebruik. Voor mensen die vaker New Adult lezen zou dit een mooi ‘tussenboek’ kunnen zijn, maar als dit je eerste New Adult boek is, kan het nog wel tegenvallen.