Recensie – Kenau

Recensie – KenauKenau by Tessa de Loo
Published by De Arbeiderspers on November 26th 2013
Pages: 301

Haarlem, 1572. De stad wordt belegerd en langzaam uitgehongerd door de Spanjaarden. Kenau Simonsdochter Hasselaer, de (spreekwoordelijk geworden) vrouw uit één stuk en voor de duivel niet bang, roept zo'n driehonderd vrouwen op het noodlot niet af te wachten, maar hun lot zelf in de hand te nemen. Zij aan zij vechten ze vanaf de stadswallen met de soldaten. Het gaat er niet zachtzinnig aan toe: ze gooien hete pek, kokende olie en brandende hoepels over de hoofden van de aanstormende vijand. De vrouwen worden gedreven door angst, omdat de Spanjaarden kort daarvoor een waar bloedbad hebben aangericht onder de vrouwen en kinderen van Zutphen en Naarden.
Kenau vertelt het pakkende verhaal van een moedige Hollandse vrouw in oorlogstijd, gebaseerd op een aantal waargebeurde voorvallen in een barre, maar belangrijke episode van onze geschiedenis.

Stel je voor: je woont in Haarlem rond 1572. De steden om je heen zijn bijna allemaal ingenomen door de Spanjaarden en ook Haarlem staat op het punt belegerd te worden. Als dit voor jou nog niet erg genoeg zou zijn, bedenk dan eens hoe het voelt om in deze tijd een vrouw te zijn. Dit is het verhaal van Kenau Simonsdochter Hasselaer, een vrouw in oorlogstijd.

Ik las Kenau voor mijn literatuurlijst voor school, de opdracht om minstens 10 literatuurboeken te lezen binnen een jaar. Nog voordat Kenau uitkwam, wist ik al dat ik dit boek enórm graag wilde lezen, omdat ik nou eenmaal houd van geschiedenis, maar ook omdat het verhaal precies aansluit op mijn geschiedenisexamen (win-win situatie!). Ik begon dus met hele hoge verwachtingen aan het boek.

Helaas viel me dit in het begin erg tegen. Het boek komt wat langzaam op gang en op momenten dat ik zelf dacht ‘nu mag die spanning er wel even inkomen’, kwam dit er helaas niet. Pas na de eerste honderd, honderdvijftig bladzijden vond ik het een beetje op gang komen.

Ook vond ik sommige gebeurtenissen iets minder dan verwacht. Iedereen kent het verhaal van Kenau, ze trommelt de vrouwen van Haarlem op om hete pek en brandend stro te gooien op de vijand, dus ik dacht dat hier veel over gesproken zou worden. Maar helaas, maar twee of drie pagina’s namen deze gebeurtenis in beslag. Voor mijn gevoel waren de tussenstukken te lang en de echte spannende stukken te kort.

Ik wil niet zeggen dat ik dit een slecht boek vind, nee, totaal niet. Ik heb ook echt kunnen genieten van dit boek. De geschiedenis is heel mooi geschetst (aangezien de feiten rondom het leven van de vrouw met haar op haar tanden erg onzeker zijn) en het zou in mijn ogen ook goed passen in de feiten die van deze tijd wél bekend zijn.

Tessa de Loo heeft weer een pareltje geschreven, zeker voor elke geschiedenisfan een echte aanrader. De spanning kan, zeker vanaf ongeveer de helft van het boek, erg hoog oplopen en ik heb meerdere malen de bladzijden bijna té hard omgeslagen omdat ik echt wilde weten hoe het zou aflopen met Kenau. Het einde blijft open, maar ik verwacht dat er geen vervolg zal komen op dit boek. Wel komt 6 maart de film uit, waar ik stiekem ook wel benieuwd naar ben.