Recensie – Inwijding

Recensie – InwijdingInwijding by Veronica Roth, Maria Postema
Published by Van Goor on March 21st 2012
Pages: 350

Futuristisch Chicago. De wereld van de zestienjarige Tris is opgedeeld in vijf zuilen die elk staan voor een bepaalde waarde: eerlijkheid, onbaatzuchtigheid, dapperheid, perfectie en intelligentie. Ieder jaar weer moeten alle zestienjarigen kiezen bij welke zuil zij de rest van hun leven willen horen. Tijdens de brute ontgroening moet Tris bepalen wie haar werkelijke vrienden zijn. Ook heeft Tris een geheim dat ze voor iedereen verborgen moet houden. Als de ogenschijnlijk perfecte maatschappij verhardt en tegenstellingen uitgroeien tot een steeds groter conflict, komt Tris erachter dat haar geheim levens zou kunnen redden, maar ook haar eigen dood zou kunnen betekenen.

‘Voor elke Hongerspelen-fan!’ ‘Net zo goed als de Hongerspelen!’ ‘Beter dan de Hongerspelen!’ Ik las niets anders meer op mijn favoriete bookblogs dan deze uitspraken: Inwijding zou een veelbelovende, futuristische young adult moeten zijn. En niets is minder waar. Wat een geweldig boek, Veronica Roth heeft zichzelf echt overtroffen!

Ik had weinig voorkennis van dit boek. Ik had mezelf expres ingehouden met lezen van recensies en dergelijke, omdat ik echt helemaal zelf wilde ontdekken of dit boek echt zo goed is als wat men zegt. Hierdoor was het begin voor mij een beetje verwarrend. De gehele samenleving bestaat uit vijf facties, wat natuurlijk lastig te begrijpen is in de samenleving waarin we nu leven, en de factienamen op zich zijn al lastig (mijn woordenschat is kennelijk niet zo groot als ik dacht). Zo heb ik even op moeten zoeken dat eruditie te maken had met kennis en zelfverloochening zelfopoffering inhoudt. Maar toen ik dit eenmaal snapte, ging ik als een trein door het boek.

Tris lijkt op het eerste gezicht een verlegen, onzeker meisje. Dit komt grotendeels door de factie waarin ze geboren is. Na het keuzemoment komt ze meer tot recht in haar factie en kom je er als lezer achter dat ze helemaal niet zo schattig is als ze lijkt. Ze is een sterke en krachtige vrouw aan het worden, en niemand houdt haar tegen, zelfs niet als ze haar met haar leven bedreigen en haar familie kapot proberen te maken.

Ook komt er nog een onverwachte liefdeslijn door het verhaal, iets wat ik aan het begin eigenlijk niet zag aankomen (maar dit kan ook aan mij liggen, ik zie dat soort dingen altijd een beetje laat). Het is een lastige situatie en Tris weet ook niet erg goed wat ze ermee aan moet aan het begin, maar later lijkt het allemaal goed te komen.

Totdat er zich een vreselijke gebeurtenis voordoet en Tris zichzelf, maar ook haar gehele oude factie moet beschermen. Ze lijkt de enige te zijn die hier iets aan kan veranderen, totdat ze iets heel bijzonders ontdekt over Four. Ze is misschien toch niet de enige die iets kan betekenen voor de rest…

Ik heb mijn best gedaan om niets voor te zeggen, maar dat is zó moeilijk omdat ik echt het gevoel heb dat ik er met iemand over moet praten. Het boek was geweldig, meer dan dat. Ik ben helemaal opgezogen in dit verhaal en zelfs nu ik het al uit heb kan ik het niet loslaten. Gelukkig is er een deel 2 (Opstand), deze maand komt er een ‘deel 2,5′(Het Verhaal van Four) uit en volgende maand kunnen we ook nog deel 3 verwachten, het laatste deel, (Samensmelting). Oh, en als klap op de vuurpijl komt 21 maart de film uit. Ik voorspel dat ik nog een lange tijd in de ban van dit verhaal zal blijven.