Recensie – In Vrije Val

Recensie – In Vrije ValIn vrije val by Nicola Moriarty, Anna Livestro
Published by De Fontein on April 8th 2014

Hoe pak je de draad op na de dood van je geliefde?
Andy is dood. En nu moeten zijn verloofde Belle en zijn moeder Evelyn verder met hun leven. Maar hoe? Belle sluit zich op in haar flat, nadat Evelyn op de begrafenis háár de schuld gaf van Andy’s dood. Evelyn meldt zich in een vlaag van verstandsverbijstering aan voor een parachutesprong. In vrije val onderkent ze eindelijk haar verlies, en ze realiseert zich dat ze Belle onrecht heeft aangedaan. Maar Belle heeft een geheim dat Evelyns wereld opnieuw ondersteboven zal gooien…

Ik mocht het boek In Vrije Val recenseren voor de recensiewedstrijd van Chicklit.nl! Hij staat daar ook op de pagina van het boek en ik vraag jullie allemaal een kijkje te nemen op deze website! Bij deze de recensie en ik hoop dat jullie ervan zullen genieten!

De cover sprak mij het meest aan toen ik de oproep zag op Chicklit.nl. De sfeer, de belichting, het stelletje wat zo vredig in het gras ligt: het is magisch. Toen ik het boek in mijn handen kreeg, werd het eigenlijk alleen maar beter, want het origineel is nog veel mooier dan de foto die op de website staat. Elke keer als ik hem op tafel legde (wat niet vaak gebeurde, omdat ik hem bijna non-stop in mijn handen had) betoverde hij mij opnieuw. Wat een prachtige cover!

Nadat Andrew (ook wel Andy genoemd) overleed, vielen zowel zijn verloofde Belinda als zijn moeder Evelyn in een diep dal. Beide vrouwen hebben het er erg moeilijk mee en verwerken dit op hun eigen manier. Evelyn probeert het weg te stoppen door dingen te doen die ze eerst echt nooit gedurfd zou hebben. Belinda staat voor moeilijke keuzes en haar leven veranderd in één klap compleet, en dan niet alleen door Andy’s dood. De vrouwen hebben geen goed contact, zeker niet na de woorden die Evelyn heeft gezegd op de begrafenis van haar zoon. Maar zal de vete ooit bijgelegd kunnen worden? En kunnen ze beiden Andy’s dood een plekje geven en door gaan met hun leven?

Het eerste hoofdstuk, het stukje wat op deze pagina online staat, smaakte naar meer. De eerste vraag die mij te binnen schoot was: ‘wat is er gebeurd met Andy?’ Ik dacht namelijk dat deze roman alleen ging over het rouwproces van de beide dames, maar het blijkt ook nog een boek te zijn met veel vragen en geheimen! Aan het begin denk je dat de dood van Andy het enige mysterie is, maar als Belinda op eens seintjes krijgt van boven (denkt ze) en Evelyn goed contact krijgt met een jongeman die steeds raarder tegen haar gaat doen, ga je je toch snel afvragen waar het heengaat met dit verhaal! Heerlijk!

Soms had ik het er echt wel even moeilijk mee. Het is een heftig boek en ook niet aan te raden als je kortgeleden iemand bent verloren, omdat het zo duidelijk wordt besproken. Ik heb vaak met tranen in mijn ogen gezeten omdat ik zo meeleefde met de personages, vooral met Belinda. Maar toch waren er veel momenten waarop ik kon glimlachen. De personages zijn zo mooi levendig gemaakt dat ik het gevoel heb dat ik er een hele groep vrienden bij heb gekregen, door dik en dun.

Wat me echt is bijgebleven is de manier waarop Belinda en Evelyn Andy’s dood verwerken, die bij beide vrouwen zó verschillend is, maar eigenlijk ook precies hetzelfde. Ze weten beiden niet wat ze met de situatie aanmoeten en proberen het zo goed mogelijk aan te pakken, op de manier waarvan ze denken dat het goed is. Terwijl de manieren verschillen, merk je bij beiden een bindende factor: wanhoop. Ze proberen de herinneringen van Andrew zo goed mogelijk vast te houden, omdat ze zo bang zijn dat ze hem vergeten. En dat drijft ze weg van iedereen in hun omgeving.

Het einde is gewoon erg fijn. Ik was écht heel blij dat het zo afliep en dit maakt het boek een echte feelgood. Net op het moment dat het ze beiden teveel zou worden, keerde het tij en kwam het eigenlijk heel erg goed. Belinda wordt zelfs een beetje gelukkig, en dat maakte mijn avond echt weer goed.

Het boek vond ik enorm interessant om te lezen. Ik zeg expres niet leuk, omdat het boek niet leuk is. Het is een bijzonder boek, wat je aan het denken zet wat er met jou zou gebeuren als je iemand kwijt zou raken. Je leeft mee met de personages en het laat je voorlopig niet meer los. Ik zou het boek aan veel mensen aanraden, het is goed te lezen voor de fanatieke young-adult lezer, maar ik denk ook dat een volwassene die normaal gesproken romans leest hier erg van kan genieten. Het is niet overdreven jeugdig geschreven en het pakt problemen aan die volwassenen in de rouw hebben en problemen die het moederschap met zich meebrengt. Nicola Moriarty heeft naar mijn mening een prachtdebuut geschreven en ik kan niet wachten om meer van haar te lezen.