Recensie – In Het Water

Recensie – In Het WaterIn het water by Paula Hawkins, Ineke de Groot
Published by A.W. Bruna Uitgevers on May 2nd 2017
Pages: 360

De #1 bestsellerauteur van Het meisje in de trein is terug met een verslavende thriller vol psychologische spanning.

Nel, een alleenstaande moeder, wordt dood aangetroffen in de lokale rivier. Eerder die zomer sprong een tienermeisje op dezelfde plek haar dood tegemoet. Ze zijn niet de eerste vrouwen die ten prooi vallen aan deze donkere wateren, en hun dood veroorzaakt een golf van onrust over de rivier en zijn geschiedenis.

De vijftienjarige dochter van Nel blijft alleen achter. Daarom moet Nels zus, Jules, terugkeren naar het stadje dat ze jaren geleden de rug heeft toegekeerd. Voorgoed, dacht ze toen.

In dezelfde hypnotiserende stijl als Het meisje in de trein, waarmee Paula Hawkins miljoenen lezers wereldwijd wist te raken, ontspint zich een verbluffend en gelaagd verhaal dat zich afspeelt in een kleine gemeenschap, waar pijnlijk duidelijk wordt dat herinneringen niet te vertrouwen zijn…

Kijk uit voor diepe wateren, je weet nooit wat zich onder de oppervlakte bevindt.

In de Verdrinkingspoel zijn al meerdere vrouwen gestorven. Het water lijkt grip op ze te hebben, het lijkt ze te roepen. Wanneer Nel dood gevonden wordt in de poel, laat ze haar vijftienjarige dochter Lena achter. Lena en haar tante, Jules, hebben geen idee waarom Nel zichzelf van het leven heeft beroofd en voor de politie is het een gesloten zaak. Maar in het kleine dorpje blijft niets geheim en al snel wordt de link gelegd met eerdere doden van de Verdrinkingspoel, zoals het vijftienjarige meisje Katie die afgelopen zomer verdronk.

Paula Hawkins is natuurlijk bekend van ‘Het Meisje In De Trein’. Een overgehypte thriller met niet al te veel diepgang en een erg voorspelbaar plot, als je het mij vraagt. Maar Paula schreef een nieuwe thriller met een veelbelovend plot en een prachtige Nederlandse cover, dus eraan voorbij lopen in de boekhandel is vrijwel onmogelijk.

Het boek volgt heel veel personages en POV’s (point of views). Dit kan een belemmering zijn om het boek op te pakken, maar gelukkig is A.W. Bruna ontzettend slim en hebben ze een kaartje gemaakt met alle personages en hun verhoudingen (zonder spoilers). Dit is ideaal tijdens het lezen, want als je bent vergeten wie de persoon is, kun je spieken op het personagekaartje. Juist door de vele personages die het verhaal vertellen, komt er enorm veel spanning in het verhaal: iedereen volgt zijn eigen zoektocht naar de dader, de oorzaak of hun eigen onschuld.

Het is lastig te beschrijven wie het hoofdpersonage is in dit boek, aangezien er geschreven wordt vanuit ongeveer 10 mensen. Jules zou het dichtst bij het hoofdpersonage komen en anders Lena, aangezien zij ook het dichtst bij Nel staan. Het mooie aan de manier van het verhaal vertellen van Paula, is dat ze ervoor heeft gekozen om het verhaal enorm veel diepgang te geven. Het verhaal is niet alleen het verhaal van Nel, maar het heeft zo veel meer in zich, dat het elk moment van het verhaal spannend is.

Het plot is spoilergevoelig, dus er kan niet veel verteld worden over waar het boek over gaat. Het belangrijkste in het verhaal is het oplossen van de zaak rondom de dood van Nel, maar er worden andere zaken opgerakeld en het verleden van een aantal personages wordt volledig uitgeplozen. Je voelt je als lezer bijna een echte rechercheur en net zoals de politie in het boek word je steeds op het verkeerde been gezet.

Vergeleken met Het Meisje In De Trein, wat weinig diepgang en een voorspelbaar plot had, was In Het Water duizend maal beter. In Het Water heeft interessante personages, een spannend plot en een mooie setting van het verhaal. Het verhaal laat je niet los nadat je de laatste bladzijde hebt omgeslagen. Zeker de moeite waard om een kans te geven, ook als Het Meisje In De Trein je tegenviel!