Recensie – Ik Hou Van New York

Recensie – Ik Hou Van New YorkIk hou van New York by Lindsey Kelk, Willeke Lempens
Published by Van Holkema & Warendorf on July 1th 2009
Pages: 301

New York. Big Apple. Welke plek is er beter om over je gebroken hart heen te komen? Angela Clarke pakt het eerste vliegtuig naar New York als ze haar verloofde betrapt met een andere vrouw - tijdens de bruiloft van haar beste vriendin. Eenzaam en alleen staat ze enkele uren later voor een willekeurig hotel in Manhattan. Ze raakt al snel bevriend met Jenny, de receptioniste van het hotel. Samen verwerken ze Angela's liefdesverdriet met shoppen, cocktails en naar de sauna gaan. Angela koopt een compleet nieuwe garderobe, inclusief Marc Jacobs-tas, en laat haar haar knippen volgens de laatste New Yorkse mode. Ze date met twee mannen tegelijk en geniet met volle teugen van haar nieuwe vrijheid. En als Angela een baan krijgt als blogger bij een hip tijdschrift lijkt haar leven weer helemaal op orde te zijn. Haar blog over daten in New York is al snel een groot succes en wordt binnen no time door iedereen in New York gelezen - ook door mannen...

Op aanraden van een goede vriendin van mijn moeder en mij, ben ik begonnen aan deze serie. Ik had eigenlijk geen hele hoge verwachtingen van het boek. Ik had verwacht dat het een simpel, luchtig boekje zou zijn over een dom, naïef meisje in de grote boze wereld van New York. En eigenlijk komt dat wel een beetje overeen met het boek, al vond ik de hoofdpersoon Angela niet dom, wel naïef.

Het verhaal begint al meteen lekker sterk. Het is niet dat Angela ‘zomaar’ wil verhuizen naar New York, maar eigenlijk is het een soort bevlieging (ha-ha, snap je hem? BeVLIEGing? Naar New York? Ha-ha). Door de bijzondere gebeurtenis op het begin kan bijna elk meisje zich wel goed identificeren met Angela, lijkt me. Niemand vindt het leuk om zo op je nummer gezet te worden. Al blijft de keuze om naar New York te gaan mij net iets te impulsief, ik zou het niet kunnen hoor!

In New York ontmoet ze Jenny en ik hou van Jenny. Meer zeg ik er niet over, ze is gewoon geniaal, tof en superleuk en als ik ooit naar New York zou gaan met een gebroken hart, zou ik ook wel een Jenny tegen willen komen. Jenny is alleen wel een beetje teveel op de hoogte van mode en andere trends in New York, dus Angela wordt in de eerste tijd dat ze daar zit meteen omgetoverd tot een vreemde barbiepop met veel te dure kleren, wat ik erg jammer vind. Wat een stereotiep gedoe vind ik dat toch (min 1 ster, dus!).

Angela leert niet alleen New York en Jenny goed kennen, ook komt ze een aantal hele leuke mannen tegen. Uit eindelijk draait haar leven weer om de liefde, maar wat doet ze? Aan de ene kant vond ik het allemaal een beetje snel gaan, na het verraad van haar ex, maar aan de andere kant snapte ik wel dat ze afleiding wilde en uit eindelijk duurt het boek langer dan je denkt. Ik had het gevoel dat het boek zich in een paar weken afspeelde, maar eigenlijk is het dus veel langer! Dus dan snap ik wel weer dat ze behoefte heeft aan een leuke man. En de twee mannen zijn leuk, zeg!

Het grappige aan het hele verhaal is dat Angela gewoon net zo onhandig en ongemakkelijk is als ik. Ik kan me dus ook echt goed voorstellen hoe het is om in haar schoenen te staan. Als haar blog echt zou zijn (in New York schrijft ze een blog voor vele lezers), zou ik hem zeker zelf ook gaan lezen!

Ik vind dit een erg mooi begin van de serie. Ik ben zeker van plan om de rest ook te gaan lezen en ik had het boek vijf sterren gegeven als Angela iets meer zichzelf mocht blijven in plaats van te moeten veranderen in een wandelende barbiepop. Maar zeker een aanrader dus!