Recensie – IJs Als Vuur

Recensie – IJs Als VuurIJs als vuur by Sara Raasch
Published by HarperCollins Young Adult on June 13th 2017
Pages: 416

Sinds Winter is bevrijd van de kwaadaardige koning Angra, en Meira koningin is geworden staat ze voor nieuwe problemen en grote dilemma’s. Om haar schuld in te lossen bij de koning van Cordell, moet ze de mijnen van Winter opnieuw ontsluiten. Daarbij stuit ze op de verloren gegane kloof van magie. Ze beseft meteen dat deze ontdekking niet alleen Winter maar zelfs de hele wereld in gevaar kan brengen. Het liefst wil ze dat de geheimen van de kloof verborgen blijven, maar dat lijkt onmogelijk met een tegenstander die maar op één ding uit is: macht…

Sinds Meira in het eerste deel, Sneeuw Als As, de kwaadaardige koning Angra versloeg, probeert ze haar koninkrijk Winter weer op orde te krijgen. De mijnen worden langzaamaan weer geopend, al is het tegen haar zin in. Per toeval stuiten de mijnwerkers op de kloof van magie, de plek waar Noam, de koning van Cordell, naar op zoek is. Theron, zijn zoon, lijkt volledig aan Meira’s kant te staan. Maar al snel merkt Meira dat niets is wat het lijkt en veel te snel zit ze in de val. Wat moet ze doen om haar koninkrijk te redden – en hoeveel gevolgen heeft dit voor haar, haar dierbaren en haar volk?

Het eerste deel in deze serie, Sneeuw Als As, werd begin dit jaar lovend ontvangen en was in één klap niet meer uit ieders boekenkast te denken. Niet zo gek dat iedereen op het puntje van hun stoel zit bij het zien van dit tweede deel. De grootste vraag ten opzichte van het vorige boek was natuurlijk of Meira ondertussen iets volwassener was geworden en daardoor niet meer naïef te werk ging. Met een gerust hart kan ik stellen: dit is in dit deel een stuk beter.

Meira heeft in IJs Als Vuur eindelijk in de gaten dat ze een waar volk heeft om voor te zorgen en ze zet dit volk hierdoor ook op de eerste plaats. Dit is een prachtige eigenschap die ze heeft ontwikkeld en het maakt haar een stuk geloofwaardiger dan in het eerste boek. Daarnaast worden de andere karakters, die we al kennen of die we ontmoeten in dit deel, een stuk beter uitgewerkt en komt soms de ware identiteit van iemand aan het licht.

Dit deel richt zich vooral op het derde deel. Het is een typisch ‘tussenboek’ die verder gaat op de grote problemen uit het eerste boek en een voorbereiding is op de grote problemen voor het derde boek. Hierdoor mist het soms wat actie en wat stukken die sneller lezen. Over het algemeen leest het boek wat langzaam weg en is het vooral achtergrondinformatie en veel wereldbouw. Wél heel leuk om te lezen, want Raasch heeft een geweldige wereld weten te bouwen, maar het kan soms wat langzaam lezen.

Het eindoordeel van dit boek? Zeker van belang als je deel één ook hebt gelezen. Bereid je er op voor dat er wat minder actie in zit dan in deel één, maar bedenk ook dat dit waarschijnlijk nodig is om deel drie te laten knallen (hij komt dit najaar uit!). De karakters zijn zeker beter geworden in dit boek, maar mijn aandacht verslapte soms een beetje. Ik kijk wel ontzettend uit naar deel drie, dus ik zou zeggen: pak dit deel op!