Recensie – I See London, I See France

Recensie – I See London, I See FranceI See London, I See France by Sarah Mlynowski
Series: ,
Published by Best of YA on April 10th 2018

De negentienjarige Sydney heeft de perfecte zomer uitgestippeld. Samen met haar beste vriendin Leela gaat ze een maand door Europa reizen; selfies maken bij de Eiffeltoren, gelati eten en leuke jongens ontmoeten. Wat echter niet in haar reisplan past, is dat ze Leela's bedriegende ex-vriendje tegenkomen in het vliegtuig, dat Sydney als een blok valt voor zijn superhotte womanizervriend, of dat ze via appjes moet waken over haar moeders verslechterende mentale gezondheid.Terwijl Sydney zigzagt door Amsterdam, Zwitserland, Italië en Frankrijk, zal ze moeten leren wanneer ze moet vasthouden, wanneer ze moet loslaten en wanneer ze het water in moet springen (met alleen een stippeltjesonderbroek aan).

'I see London, I see France, I see Sydneys underpants!'

Sydney verwacht een zomer waarin ze thuis kan zijn en zich geen zorgen hoeft te maken, maar ze wordt overgehaald door haar vriendin Leela om toch nog hun jeugddroom waar te maken: ze gaan backpacken in Europa. Sydney vindt dit best spannend en plant de vakantie het liefst zo ver mogelijk uit, maar Leela wil juist vrij zijn en daar beslissen wat ze gaan doen. Waar ze in ieder geval allebei geen rekening mee gehouden hadden, was dat de ex-vriend van Leela in hetzelfde vliegtuig zit als zij en dat hij, samen met een vriend, óók gaat backpacken door Europa.

De cover van deze contemporary ziet er uitnodigend en vrolijk uit. Het schept verwachtingen voor het boek, een luchtig en grappig reisverhaal van twee meiden uit de VS (en Canada). Al snel val je in het verhaal en ontstaan de eerste grappige – en soms ook wat paniekerige – gebeurtenissen waar Syd en Leela in terecht komen. Opstarten in dit boek is geen enkel probleem, want het verhaal draagt je zo door de eerste hoofdstukken heen.

Al snel komen er wat kritiekpuntjes bovendrijven. Syd en Leela reizen van stad naar stad en de schrijfster heeft hierbij voornamelijk gebruik gemaakt van stereotype beelden van die steden. Zonder ook maar iets te verklappen, ontdekken ze onder andere Londen en Amsterdam en ja, de typische beelden die je van die stad hebt, komen aan bod. Dat is erg jammer en als Europeaan misschien wat minder leuk om te lezen, omdat ‘wij’ over het algemeen weten dat die stereotypering niet volledig waar is.

Daarbij is Leela niet mijn favoriete personage gebleken. Ze is lastig in de omgang, vaak egoïstisch en kort door de bocht. Ik gaf het eerste schuld aan de leeftijd van de personages (want dit is typisch pubergedrag), maar de meiden zijn boven de 18. Misschien dat ze nog iets achter lopen of graag hun puberteit willen voortzetten in Europa, dat kan… De bijpersonages vond ik dan weer wel heel tof, zoals Kat en Jackson, dus die maken al heel veel goed.

Naarmate het boek vordert, wordt het een stuk leuker. De personages veranderen, vooral Syd, en daardoor worden de situaties beter te verdragen en komt het hilarische aspect van het boek goed naar boven. Het grootste pluspunt van het boek, naast dat het heel fijn en snel wegleest, is dat je zin hebt om meteen je koffer te pakken en op reis te gaan.

I See London, I See France is een zomerse contemporary waar je hard om zal moeten lachen en waar je van leert houden naarmate je bladzijdes omslaat. Ook al is het beeld van de steden die ze bezoeken heel stereotype en zijn niet alle personages leuk om over te lezen, toch is het verhaal zelf goed in elkaar gezet en smaakt het naar meer. Ik heb in ieder geval zin om te backpacken en om de locaties uit het boek te gaan bezoeken en met een beetje geluk kom ik onderweg mijn eigen Jackson wel tegen!