Recensie – Huis Van Glas

Recensie – Huis Van GlasHuis van glas by Len Vlahos
Published by Karakter Uitgevers on January 17th 2017
Pages: 350

Jared Stone is ongeneeslijk ziek. Een groeiende tumor eet langzaam een weg door zijn hersenen en vernielt alle herinneringen aan het leven dat hij zo lief heeft. In een impulsieve, misplaatste poging om de financiële toekomst van zijn familie veilig te stellen besluit hij zijn leven op eBay te veilen.
Zijn ‘leven’ wordt gekocht door een egocentrische tv-producent op zoek naar een nieuw kijkcijferkanon. De ondergang van Jared en het trauma van zijn familie wordt een realityshow die miljoenen mensen wekelijks aan de buis gekluisterd houdt

Huis Van Glas volgt het gezin Stone in de moeilijkste tijd van hun leven. Vader Jared is net gediagnosticeerd met een hersentumor. Hij heeft hier moeite mee en wil dit het liefst nog niet vertellen aan zijn vrouw en twee dochters, Megan en Jackie. In de plaats daarvan zet hij zijn (resterende) leven op eBay voor 1 miljoen dollar. Iedereen mag alles met hem doen deze maanden en het geld dat hij hiermee verdient, gaat naar zijn familie wanneer hij er niet meer is. Klinkt als een waterdicht plan, toch?

Het verhaal vertelt zich in enorm veel verschillende perspectieven. Len Vlahos weet de lezer te grijpen door iedereen, maar dan ook echt iedereen, aan het woord te laten in dit verhaal. Alle bieders op zijn leven, alle gezinsleden, maar zelfs Glio, de groeiende hersentumor, krijgt een plekje in dit verhaal. Dit maakt het verhaal uniek en levendig. Al met al krijg je wel mee dat het verhaal het meeste draait om Jared zelf, want hij is nu eenmaal degene die ziek is in het verhaal, en zijn oudste dochter Jackie, die meer is dan een teruggetrokken, stil meisje.

Erg mooi aan dit verhaal is, is dat het veel meer blijkt te zijn dan op het eerste gezicht te zien valt. Want wanneer Jared’s leven verkocht raakt, gebeurt er heel veel, zowel met hem als met zijn gezin. Hij kan er niet meer onder uit: Jared is de bekendste kankerpatiënt van de wereld. Maar heeft showbizz en reality-tv geen keerzijde? Is leven in een vissenkom wel de oplossing voor al hun problemen? Gelukkig weet dochter Jackie antwoord op deze vragen en realiseert zich dat de eBay-veiling van haar vader toch niet zo’n goed idee is geweest.

Huis Van Glas is een humoristisch geschreven boek met een diepe, onderliggende laag. Het gaat niet alleen om het leven met (een familielid met) kanker, maar ook om omgaan met internet en televisie in een wereld waar dit niet meer uit weg te denken is. Vlahos weet een gevoelige snaar te raken. Dit is een boek wat je nog jaren bij zal blijven, omdat het zo puur en eerlijk is. Er worden geen doekjes om gewonden. Maar buiten al de serieuze onderwerpen die de schrijver benoemd, is het ook gewoon een heel erg fijn boek om te lezen. Ik heb het gevoel er een familie bij te hebben. Een aanrader dus, zowel voor de YA-lezer als voor de niet YA-lezer.